ΣτΕ: Συνταγματικός ο υποχρεωτικός εμβολιασμός υγειονομικών και ΕΜΑΚ

Σε διάσκεψη της η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) εξέτασε τις προσφυγές που είχαν κατατεθεί κατά του υποχρεωτικού εμβολιασμού συγκεκριμένων κατηγοριών εργαζομένων υγειονομικών και πυροσβεστών της ΕΜΑΚ. Έκρινε ακόμη πως η μη καταβολή των αποδοχών λόγω αναστολής εργασίας είναι «συνταγματικώς ανεκτή».

Ειδικότερα, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έκρινε κατά πλειοψηφία πως ο υποχρεωτικός εμβολιασμός των υγειονομικών και των ανδρών της ΕΜΑΚ δεν αντίκειται στις διατάξεις του Συντάγματος.

Το σκεπτικό του ΣτΕ επισημαίνονται πέντε λόγοι για τους οποίους ο υποχρεωτικός εμβολιασμός των υγειονομικών (ιατρικού, παραϊατρικού, νοσηλευτικού, υγειονομικού και λοιπού προσωπικού δομών υγείας) επιβλήθηκε από την Πολιτεία νόμιμα σύμφωνα με την κρίση του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.

Ειδικότερα το ΣτΕ στο σκεπτικό του τονίζει πως ο υποχρεωτικός εμβολιασμός των υγειονομικών :

Επιπλέον, (με μειοψηφία 5 μελών) κρίθηκε ότι η αναστολή εργασίας χωρίς την καταβολή του συνόλου των αποδοχών είναι συνταγματικώς ανεκτή. Κρίθηκε επίσης αφ’ ενός ότι η υποχρέωση εμβολιασμού μόνο του ιατρικού, παραϊατρικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού δεν παραβιάζει την αρχή της ισότητας εν σχέσει με άλλες κατηγορίες εργαζομένων και αφ’ ετέρου ότι η προβλεπόμενη διαδικασία παρακολούθησης και ελέγχου της συμμόρφωσης με την υποχρέωση εμβολιασμού κατά του κορονοϊού δεν παραβιάζει τη νομοθεσία περί προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.

Προθεσμία ενός μήνα για την ΕΜΑΚ

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ολοκλήρωσε τις διασκέψεις της και για τις αιτήσεις των πυροσβεστών της ΕΜΑΚ που είχαν προσφύγει ενώπιον της κατά του υποχρεωτικού εμβολιασμού τους.

Το δικαστήριο αποφάσισε να αναβάλει την έκδοση της απόφασης για ένα μήνα προκειμένου να δώσει προθεσμία στη Διοίκηση προθεσμία ενός μηνός προκειμένου να προβεί στη δημοσίευση της πράξης του Αρχηγού του ΠΣ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Το ΣτΕ, λόγω της σπουδαιότητας των τιθεμένων ζητημάτων, προχώρησε στην εξέταση αυτών και έκρινε, κατά πλειοψηφία, ότι η προσβαλλόμενη πράξη δεν αντίκειται στις συνταγματικές ή υπερνομοθετικές διατάξεις των οποίων γίνεται επίκληση, διότι α) ο εμβολιασμός επιβάλλεται στους υπαλλήλους του ΠΣ που υπηρετούν στις ΕΜΑΚ προς διασφάλιση της αδιάλειπτης επιχειρησιακής λειτουργίας και της πλήρους υπηρεσιακής διαθεσιμότητας του προσωπικού των εν λόγω υπηρεσιών, που έχουν ειδική αποστολή και ιδιαίτερες συνθήκες άσκησης καθηκόντων, β) προβλέπεται από ουσιαστικό νόμο και, ειδικότερα, από την προσβαλλόμενη κανονιστική πράξη, η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 79 παρ. 13 του ν. 4662/2020 σε συνδυασμό με άλλες διατάξεις του ίδιου νόμου, οι οποίες παρέχουν εξουσιοδότηση στον Αρχηγό του ΠΣ να θεσπίσει εγκύρως, ως πρόσθετο προσωρινό, υπό περιστάσεις πανδημίας, όρο για την καλή κατάσταση της υγείας των υπηρετούντων στις ΕΜΑΚ, τον εμβολιασμό τους κατά του κορονοϊού covid-19, γ) στηρίζεται σε έγκυρα επιστημονικά δεδομένα επισήμων φορέων στην Ελλάδα (Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών, ΕΟΔΥ) και διεθνώς, σύμφωνα με τα οποία ο εμβολιασμός είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος ελέγχου εξάπλωσης της νόσου, ενώ τα οφέλη των εμβολίων υπερτερούν των τυχόν παρενεργειών, οι οποίες είναι εξαιρετικά σπάνιες.

Κρίθηκε επίσης ότι η υποχρέωση εμβολιασμού δεν παραβιάζει τις αρχές της ισότητας και της απαγόρευσης των διακρίσεων, διότι η διαφορετική μεταχείριση με κριτήριο τον εμβολιασμό ερείδεται επί αντικειμενικού κριτηρίου, κυρίως λόγω της μη αμφισβητούμενης ούτε από τους αιτούντες, μειωμένης συχνότητας και έντασης με την οποία νοσούν και μεταδίδουν την νόσο οι εμβολιασμένοι σε σχέση με τους ανεμβολίαστους.

Η δημοσίευση των αποφάσεων του ΣτΕ αναμένεται μέχρι τον Απρίλιο του ερχομένου έτους.

Πηγή: Newsit.gr