Οι Τούρκοι «πουλάνε» έρωτα για τουρισμό!

Για τουριστική »προώθηση»  ψηφιδωτού με  τον θεό Έρωτα πάνω στον  Ιππόκαμπο της Ελληνικής Μυθολογίας  που χρονολογείται από την ύστερη ρωμαϊκή ως την πρώιμη βυζαντινή περίοδο που ανακαλύφθηκε το 2013 στα Αδανα, σε ερείπια έπαυλης  ελληνικής καταγωγής ευγενή , φαίνεται να ετοιμάζονται οι Τούρκοι.
 Όπως αναφέρεται σε είδηση που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του πρακτορείου Dogan, ο Νομάρχης Αδάνων, κ. Μουσταφά Μπουγιούκ, επισκέφθηκε και θαύμασε το ψηφιδωτό, που βρέθηκε σε ανασκαφές που έγιναν πριν περίπου δύο χρόνια στην επαρχία Ορέν, όπου όπως γράφει, απεικονίζεται ο θεός Έρωτας, από την ελληνική μυθολογία,  πάνω σε άλογο με ουρά ψαριού, μεγέθους 36 τ.μ.. 

Το  μοναδικής αξίας ψηφιδωτό που απεικονίζει το Θεό Έρωτα να ψαρεύει επάνω στον μυθικό Ιππόκαμπο ανακαλύφθηκε στη διάρκεια αρχαιολογικών ανασκαφών στα ερείπια αρχαίας επαύλεως στη Yumurtalık, στη νότια επαρχία των Αδάνων, στην Τουρκία.Όπως αναφέρθηκε τότε στον τύπο το ψηφιδωτό, το οποίο είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο, γυαλί και πέτρα θεωρείται εξέχουσας σημασίας, καθώς είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως που βρέθηκε απεικόνιση του Έρωτα να καβαλά τον Ιππόκαμπο της ελληνικής μυθολογίας.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Χουριέτ», η ανακάλυψη προκάλεσε τότε  το ενδιαφέρον των Αμερικανών και των Τούρκων αρχαιολόγων. Οι Τούρκοι επισημαίνουν μάλιστα ότι η πλαστικότητα των μορφών και η επιμελής απόκρυψη γυμνών στοιχείων δίδει την εντύπωση ότι το ψηφιδωτό κατασκευάσθηκε κατά τη διάρκεια του 3ου αιώνα.Σε τουρκικά ιστολόγια κατά την περίοδο της ανακάλυψης γινόταν   συγκρίσεις με την τεχνοτροπία που μοιάζει με την ελληνική σχολή της Πόλης από την οποία δημιουργήθηκαν τα ψηφιδωτά στην Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης αλλά και στον Άγιο Απολλινάριο της Ραβέννας μετά την ανακατάκτηση της επαρχίας από τον στρατηγό Βελισσάριο, στα μέσα του 6ου αιώνα.  

Εκτιμάται ότι ο  καλλιτέχνης που έκανε το ψηφιδωτό συνδυάζει την ηδύτητα των μορφών με την καθαρότητα των γραμμών, τεχνική που ανταποκρίνεται στην τεχνοτροπία που άρχισε να αναπτύσσεται μετά το θάνατο του αυτοκράτορα Μεγάλου Κωνσταντίνου. Εχει μάλιστα διατυπωθεί η εκτίμηση ότι ο ελληνικής καταγωγής ευγενής που κατείχε αυτήν την αρχαία έπαυλη πιθανώς να ζούσε εκεί κατά την εποχή του αυτοκράτορα Ιουλιανού, του αποκαλούμενου Παραβάτη, όταν σημειώθηκαν μικρές αναλαμπές στην ανάδειξη αρχαίων μύθων, θρύλων και δοξασιών.
Να σημειώσουμε εδώ ότι στην Ελληνική μυθολογία ο ιππόκαμπος, το άλογο της θάλασσας, είναι ένα από τα περίεργα πλάσματα που συνοδεύουν το θεό Ποσειδώνα και τραβουσαν την άμαξά του-στην αρχαία Ελληνική τέχνη συναντούμε συχνά αυτή την εικόνα. Στη λογοτεχνία, συναντούμε αναφορές για τον ιππόκαμπο να σέρνει το άρμα του Ποσειδώνα ήδη στον Όμηρο και στα Αργοναυτικά του Απολλώνιου απο τη Ρόδο.Το ίδιο μοτίβο τόσο εικονογραφικά όσο και λογοτεχνικά συνεχίστηκε τόσο στους Ελληνιστικούς, όσο και τους Ρωμαϊκούς χρόνους. 
 
Ο ιππόκαμπος έχει ουρά ψαριού με λέπια, αλλά καμιά φορά και δράκοντα με φολίδες και το κεφάλι και το μπροστινό του μέρος ειναι σαν  του αλόγου.Από ειδικούς αναφέρεται ότι η ίδια η λέξη που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε το ον αυτό προέρχεται από τη λέξη ίππος (άλογο) και κάμπος που στα αρχαία ελληνικά σημαίνει τέρας (η Κάμπη ήταν ένα μυθικό τέρας που νίκησε ο Δίας στα Τάρταρα). Επισημαίνεται ότι ο  μυθικός ιππόκαμπος δεν θα πρέπει να συγχέεται με το ιππόκαμπο, εκείνο το μικρό θαλάσσιο ζώο που γνωρίζουμε σήμερα. 

Διαβάστε ακόμη:

Πιο εύκολη visa για Τούρκους τουρίστες και σε άλλα ελληνικά νησιά