OnAlert
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΥΠΡΟΣ
    • ΤΟΥΡΚΙΑ
  • ΝΑΤΟ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΜΙΣΘΟΙ – ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΥΕΘΑ
    • ΓΕΕΘΑ
    • ΓΕΣ
    • ΓΕΝ
    • ΓΕΑ
  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
  • ΑΠΟΨΗ
  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
OnAlert
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΥΠΡΟΣ
    • ΤΟΥΡΚΙΑ
  • ΝΑΤΟ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΜΙΣΘΟΙ – ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΥΕΘΑ
    • ΓΕΕΘΑ
    • ΓΕΣ
    • ΓΕΝ
    • ΓΕΑ
  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
  • ΑΠΟΨΗ
  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
No Result
View All Result
OnAlert
No Result
View All Result
Home ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Σημίτης: Η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στο Αιγαίο θα προκαλέσει αντιδράσεις

23/06/2019 - 16:05
Αιγαίο
Share on FacebookShare on Twitter

Ο πρώην πρωθυπουργός της Ελλάδας Κώστας Σημίτης σε άρθρο του στην κυριακάτικη Καθημερινή,  εξηγεί για ποιο λόγο η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στο Αιγαίο θα προκαλέσει αντιδράσεις, λέγοντας πως «είναι απλοϊκό να ταυτίζουμε την αιγιαλίτιδα ζώνη με την ανοιχτή θάλασσα.

Η αιγιαλίτιδα ζώνη είναι έδαφος του παράκτιου κράτους, κάτω από την κυριαρχία του, ενώ η ανοιχτή θάλασσα διακρίνεται για την απουσία κυριαρχίας. Το παράκτιο κράτος έχει γι’ αυτό το δικαίωμα να ορίζει το καθεστώς που αφορά τη διέλευση πλοίων στην αιγιαλίτιδα ζώνη».

Επίσης τονίζει ότι «κατά κανόνα ισχύει η αβλαβής διέλευση, δηλαδή η διέλευση είναι ελεύθερη αλλά πραγματοποιείται με προϋπόθεση την υπακοή του διερχόμενου πλοίου στους ορισμούς του παράκτιου κράτους.

Το κράτος διατηρεί το δικαίωμα να διακόψει τη διέλευση σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης του πλοίου με τους κανόνες που υπαγορεύει το διεθνές δίκαιο. Ιδιαίτερα τα πολεμικά πλοία τα διερχόμενα την αιγιαλίτιδα ζώνη πρέπει να μη θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια του παράκτιου κράτους, και να πλέουν, ως προς τα υποβρύχια, στην επιφάνεια.

Όσον αφορά το δικαίωμα των πλοίων στα στενά διεθνούς ναυσιπλοΐας, ισχύει ο κανόνας ότι η συγκεκριμένη διέλευση «δεν μπορεί να διακοπεί από το θαλάσσιο κράτος για λόγους ασφαλείας».

Τι συμβαίνει αν η Ελλάδα επεκτείνει την Αιγιαλίτιδα ζώνη

Εάν λοιπόν η Ελλάδα επεκτείνει την αιγιαλίτιδα ζώνη της στα 12 μίλια, όπως έχει δικαίωμα, το σύνολο σχεδόν του Κεντρικού Αιγαίου θα είναι μια επιτηρούμενη θάλασσα με εξαίρεση κάποια σημεία που υπάρχουν στενά.

Μια πιθανή επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στο σύνολο του Αιγαίου θα προκαλέσει αντιδράσεις όχι μόνο από την Τουρκία αλλά και από πολλές άλλες χώρες των οποίων τα πλοία διέρχονται τώρα ελεύθερα.

Γι αυτό απαιτείται να υπάρξει ζώνη ή ζώνες ελεύθερης ναυσιπλοΐας που να διασχίζουν το Αιγαίο. Οι χώρες που σήμερα χρησιμοποιούν το Αιγαίο όπως π.χ η Ρωσία ή η Ρουμανία έχουν την ανάγκη ενός παντελώς ελεύθερου τμήματος θάλασσας υπό το καθεστώς της ελευθερίας των θαλασσών για να αισθάνονται εξασφαλισμένες.

Η ρύθμιση του θέματος από την ελληνική πλευρά, δηλαδή η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 μίλια και ο καθορισμός ελεύθερων ζωνών ναυσιπλοΐας, είναι μια δυνατή πρωτοβουλία, προϋποθέτει όμως συνεννοήσεις και συμφωνίες με τις χώρες των οποίων τα πλοία πλέουν κατά κανόνα στο Αιγαίο.

Συνεννοήσεις με την Τουρκία έγιναν στο παρελθόν αλλά δεν κατέληξαν.

«Χρειάζεται συνεννόηση για την ΑΟΖ»

Σχετικά με τις συντεταγμένες (δηλαδή το μήκος και πλάτος της ΑΟΖ): Το διεθνές δίκαιο είναι σαφές στο σημείο αυτό. Η οριοθέτηση της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης συνεπάγεται υποχρέωση των παράκτιων κρατών να καταθέσουν συντεταγμένες να προσδιορίσουν το γεωγραφικό μήκος και πλάτος της ΑΟΖ τους.

Αν όμως δεν έχει οριοθετηθεί ΑΟΖ, δεν υπάρχει υποχρέωση κατάθεσης συντεταγμένων. Το παράκτιο κράτος έχει την ευχέρεια να κρίνει αν θα καταθέσει ή όχι τις συντεταγμένες.

Φυσικά όπου είναι δυνατόν λόγω των γεωγραφικών συνθηκών (πχ όπου υπάρχει ωκεανός) το παράκτιο κράτος έχει την δυνατότητα να ορίσει συντεταγμένες χωρίς να προκύψουν προβλήματα.

Στην περίπτωση όμως τόσο της Ελλάδας όσο και της Τουρκίας που έχουν απέναντι τους μια εκτεταμένη ακτή άλλης χώρας, αυτό δεν ισχύει. Χρειάζεται συνεννόηση μεταξύ των κρατών σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.

Συνεννοήσεις για τα όρια της Ελληνικής αποκλειστικής οικονομικής ζώνης με την Τουρκία μέχρι σήμερα δεν υπήρξαν. Η Ελλάδα έχει την δυνατότητα και το δικαίωμα να προβάλει την άποψή της για την ΑΟΖ της.

Η Τουρκία έχει δηλώσει «προφορικά» συντεταγμένες αλλά δεν είναι σαφές αν έχει ολοκληρώσει την υποβολή τους. Αλλά κι αν ακόμα αυτό έχει συμβεί, οι δηλώσεις της δεν δημιουργούν τετελεσμένα.

Η Ελλάδα στην υπάρχουσα αντιπαράθεση πρέπει να δείξει αποφασιστικότητα ως προς τη βούλησή της να επιλύσει ειρηνικά οποιαδήποτε διαφορά σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο που απαιτεί συνεργασία και εφόσον δεν επέλθει συμφωνία, λύση των διαφορών από το διεθνές δικαστήριο.

Η Ελλάδα μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλίες όταν αυτό θεωρηθεί χρήσιμο, ώστε να καταστεί σαφές ότι στις σχέσεις με τις γειτονικές χώρες δεν ισχύει το δίκαιο του ισχυρότερου και μονόπλευρες αποφάσεις δεν μπορούν να γίνουν δεκτές.

Πηγή: Newsit.gr

Tags: ΑΙΓΑΙΟΑΙΓΙΑΛΙΤΙΔΑ ΖΩΝΗΑΟΖΕΛΛΑΔΑΣΗΜΙΤΗΣΤΟΥΡΚΙΑ

Related Posts

Τουρκία - Αιγαίο
ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Παραβιάσεις στο Αιγαίο: Η Τουρκία επιστρέφει στις «εργοστασιακές ρυθμίσεις» – Τι δείχνουν οι τελευταίες κινήσεις και τι αλλάζει στην αεροπορική ισχύ

25/12/2025 - 08:19
ATR-72 - FIR Αθηνών
ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου στο Αιγαίο έκαναν τουρκικό ATR-72 και UAV

24/12/2025 - 18:10
Ερντογάν
ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

Προκλητικός Ερντογάν «απαντά» στην τριμερή Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ: «Όποιες συμφωνίες και να γίνουν, δεν αλλάζει η πολιτική μας στην Μεσόγειο»

24/12/2025 - 15:55

Διαβάστε Επίσης

Παραβιάσεις στο Αιγαίο: Η Τουρκία επιστρέφει στις «εργοστασιακές ρυθμίσεις» – Τι δείχνουν οι τελευταίες κινήσεις και τι αλλάζει στην αεροπορική ισχύ

Καιρός σήμερα: Χριστούγεννα με συννεφιά, βροχές και καταιγίδες – Δείτε αναλυτικά

Σαν σήμερα: Το 1995 ξεκινά η κρίση των Ιμίων με το τουρκικό πλοίο Φιγκέν Ακάτ

Ουκρανία: 3 εκατομμύρια FPV drones παραδόθηκαν στις ουκρανικές Ένοπλες Δυνάμεις το 2025

Ρωσία: Η πλειοψηφία των Ρώσων αναμένει ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία θα τελειώσει το 2026, σύμφωνα με δημοσκόπηση

Ιράν: Οι Φρουροί της Επανάστασης κατέσχεσαν πετρελαιοφόρο δεξαμενόπλοιο για «λαθρεμπόριο καυσίμων»

Τουρκία: Ο πιλότος του Falcon-50 είχε εκπέμψει πολλαπλά σήματα κινδύνου πριν από τη συντριβή

MQ-9B SeaGuardian: Οκτώ μη επανδρωμένα αεροσκάφη αγοράζει το γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό για 1,52 δισεκατομμύρια ευρώ

Top News

Η Σμαράγδα Καρύδη μετά το reunion του «Πάρα Πέντε»: Η αγάπη σας θα μας ζεσταίνει την καρδιά για άλλα 20 χρόνια

Εριέττα Μανούρη: Υπάρχουν μέρες που σκέφτομαι πως θα ήθελα παιδιά και άλλες που λέω "τι ωραία που είμαι ανεξάρτητη"

Νετανιάχου και Τραμπ συγκυβερνήτες σε βομβαρδιστικό Β-2 που περνάει πάνω από το Ιράν - Το AI βίντεο «μήνυμα» του γραφείου του Ισραηλινού πρωθυπουργού

Μπλόκα αγροτών: «Εκεχειρία» για τις γιορτές και μετά πάλι αποκλεισμοί δρόμων - Με χαμηλές ταχύτητες η έξοδος των Χριστουγέννων

OnAlert

ΜΗΤ
Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.242057

© 2023 OnAlert

  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική απορρήτου
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΥΠΡΟΣ
    • ΤΟΥΡΚΙΑ
  • ΝΑΤΟ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΜΙΣΘΟΙ – ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΥΕΘΑ
    • ΓΕΕΘΑ
    • ΓΕΣ
    • ΓΕΝ
    • ΓΕΑ
  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
  • ΑΠΟΨΗ
  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

ΜΗΤ
Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.242057

© 2023 OnAlert