Παραλογισμοί του συνταξιοδοτικού για τους στρατιωτικούς.

Παράδοξα,παραλογισμούς και ακατανόητα λάθη επισημαίνει ο ΣΥΣΜΕΔ,σε οδηγία του υπουργείου Οικονομικών ,που υποτίθεται ότι εκδόθηκε για…να δώσει οδηγίες για το πως θα εφαρμοστούν διατάξεις του συνταξιοδοτικού που αφορούν στους ένστολους.

Επισημαίνει ο ΣΥΣΜΕΔ:

“1. επιχειρείται να αποσαφηνιστούν οι διατάξεις των άρθρων 20, 21 και 22 του σχετικού (η), που αφορούν το ασφαλιστικό καθεστώς των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και του Πυροσβεστικού Σώματος και κατόπιν μελέτης των εις αυτήν αναγραφομένων, επιτρέψτε μας να παρατηρήσουμε τα εξής:

α. Στην παρά. 2 αυτής και υπό τον τίτλο «Θεμελίωση Δικαιώματος Σύνταξης» όπου εξηγούνται οι νέες συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις για τους στρατιωτικούς (άνδρες – γυναίκες) με τρία (3) τουλάχιστον παιδιά αναφέρονται επί λέξει τα εξής: «με τις διατάξεις της περ. β ́ της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν.3865/2010 και σε εφαρμογή της ανωτέρω απόφασης του ΔΕΕ, εξομοιώνονται από 01-01-2011, άνδρες και γυναίκες.

Σε συνέχεια της σχετικής (θ) ερμηνευτικής εγκυκλίου, με την οποία
γυναίκες στρατιωτικοί γενικά που έχουν τρία (3) παιδιά ως προς τις προυποθέσεις συνταξιοδότησής τους. Έτσι καταργείται η ως άνω προυπόθεση (να είναι χήροι ή διαζευγμένοι και να έχουν την επιμέλεια των παιδιών με δικαστική απόφαση) και παρέχεται πλέον και στους άνδρες στρατιωτικούς με τρία (3) τουλάχιστον παιδιά να συνταξιοδοτούνται με τις ίδιες προϋποθέσεις που ισχύουν για τις γυναίκες στρατιωτικούς μητέρες τριών (3) τουλάχιστον παιδιών».

Στη συνέχεια των οδηγιών, όμως, και σε αντίφαση με τα προαναφερόμενα επαναφέρονται οι εν λόγω προϋποθέσεις που από 1-1-2011 καταργούν οι διατάξεις του άρθρου 6 του ν.3865/2010. Για την ακρίβεια, στην περίπτωση (β) αναγράφεται ότι: «Όσοι στρατιωτικοί (γυναίκες ή άνδρες με τις προαναφερόμενες επιπλέον προϋποθέσεις) με τρία (3) τουλάχιστον παιδιά έχουν συμπληρώσει 20ετή πραγματική συντάξιμη υπηρεσία/ασφάλιση μέχρι την 31-12- 2010, εξακολουθούν να διατηρούν το δικαίωμα συνταξιοδότησης, οποτεδήποτε και αν αποχωρήσουν από την υπηρεσία, ήτοι ακόμα και μετά την 01-01-2011.

Με την ανωτέρω, προφανώς εκ παραδρομής, λάθος σύνταξη αφήνεται να εννοηθεί ότι όσοι άνδρες στρατιωτικοί συμπλήρωσαν 20ετή πραγματική υπηρεσία το 2010, το 2009 ή ακόμα και το 2008, δε θεμελιώνουν δικαίωμα εάν δεν είναι χήροι ή διαζευγμένοι, σε αντίθεση με τους ομοίους συναδέλφους τους οι οποίοι συμπληρώνουν 20 πραγματικά έτη το 2011, το 2012 και το 2013, παρόλο που οι πρώτοι έχουν περισσότερα έτη ασφάλισης και οι εν λόγω διατάξεις έχουν ισχύ και γι αυτούς εφόσον δε θεμελίωσαν συνταξιοδοτικό δικαίωμα με βάση τις προιυσχύουσες διατάξεις.

β. Στην παρά. 5 της ίδιας ως άνω εγκυκλίου και υπό τον τίτλο «Διπλασιασμός Χρόνου Υπηρεσίας» όπου εξηγούνται οι τροποποιήσεις που επήλθαν στις παραγράφους 3 και 9 του άρθρου 41 του π.δ. 169/2007, και με τις οποίες αυξάνονται τα έτη πραγματικής υπηρεσίας που απαιτούνται για όσους έχουν διατελέσει σε κατάσταση πτητικής ενέργειας, αλεξιπτωτιστή, υποβρυχίου καταστροφέα και αυτών που υπηρετούν σε υποβρύχια και σε μονάδες εκκαθάρισης ναρκοπεδίων ξηράς ή σε ναρκαλιευτικά συνεργεία, για την προσμέτρηση στο διπλάσιο του χρόνου που διετέλεσαν στις ανωτέρω καταστάσεις από 18 έτη που ήταν για τους πρώτους (πτητικά) και 20 έτη για τους υπολοίπους (ειδικές δυνάμεις, υποβρύχια, ΤΕΝΞ) σε 25 έτη για όλες τις ανωτέρω ειδικές κατηγορίες στρατιωτικών.

Με τον τρόπο αυτό και σύμφωνα με τα παραδείγματα που παρατίθενται στην αυτή εγκύκλιο ένας στρατιωτικός με 25 πραγματικά έτη υπηρεσίας, 10 από τα οποία σε πτητική ενέργεια ή σε ειδικές μονάδες δε θα μπορέσει να συνταξιοδοτηθεί παρόλο που τα 10 έτη λογίζονται διπλάσια και έχει συμπληρώσει 35 συντάξιμα (25 + 10 = 35) διότι δε δικαιούται τα 5 επιπλέον έτη του άρθρου 40, (που απαιτούνται για να συμπληρωθούν τα 40 έτη) εάν τα υπόλοιπα 15 έτη δεν υπηρέτησε σε μονάδες της παραγράφου 5 του εν λόγω άρθρου, όπως αυτές έχουν καθοριστεί και θα επανακαθορίζονται με νόμο βάσει της τροποποίησης που επέφερε η παράγραφος 2 του άρθρου 22 του ν.3865/2010.

Για τη δικαιότερη απονομή των ετών που προσμετρούνται διπλάσια βάσει του άρθρου 40 του π.δ. 169/2007, προτείνεται η κατάργηση του πέμπτου εδαφίου, της (γ) περίπτωσης της 5ης παραγράφου του ως άνω ομοίου και το οποίο
αναφέρει ότι: «γι’ αυτούς που προσμετρούν διπλάσιο χρόνο με εφαρμογή άλλων διατάξεων δεν προσμετράται ο ίδιος χρόνος σε υπηρεσίες αυτής της παραγράφου».

γ. Στην παρά. 2 του ΙΙΙ Κεφαλαίου της εν λόγω εγκυκλίου υπό τον τίτλο «Αναγνώριση Λοιπών Χρόνων» αναφέρονται τα εξής: «Με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 22 του ν.3865/2010, ορίζεται ότι προκειμένου για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και του Πυροσβεστικού Σώματος η αναγνώριση του χρόνου υπηρεσίας τους (5 έτη) που λογίζεται αυξημένος στο διπλάσιο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 40 του π.δ. 169/2007, γίνεται με καταβολή από τους ίδιους των ασφαλιστικών εισφορών ασφαλισμένου και εργοδότη (ποσοστό 20%). Οι εισφορές αυτές υπολογίζονται επί της αποζημίωσης που λαμβάνουν για εργασία πέραν του 5νθημέρου και μέχρι τη συμπλήρωση ποσού που αναλογεί σε αποζημιώσεις 60 πλήρων μηνών, παρακρατούμενες κατά τη καταβολή της».

Η παραπάνω σύνταξη είναι λάθος (προφανώς επίσης εκ παραδρομής) κατά το μέρος που υπογραμμίζουμε αφενός μεν γιατί το σχετικό άρθρο 22 του ν.3865/2010 (παρ.3) αναφέρει αντί των Ενόπλων Δυνάμεων το ορθό των Σωμάτων Ασφαλείας και αφετέρου διότι στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων δεν καταβάλλεται αποζημίωση για την πέραν του πενθημέρου εργασία αλλά και καμία μορφής αποζημίωση για οποιαδήποτε εργασία πέραν του ωραρίου, παρόλο που μοιράζονται με τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας το ίδιο μισθολόγιο και εκτελούν περισσότερες υπερωρίες.
Υπενθυμίζουμε ότι η καταβολή των ανωτέρω κρατήσεων προκειμένου τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων να προσμετρούν στο διπλάσιο τον ανωτέρω συντάξιμο χρόνο ισχύει ήδη, για όσους έχουν καταταγεί με οποιονδήποτε τρόπο στις Ένοπλες Δυνάμεις από τη 1η Οκτωβρίου 1990 βάσει των διατάξεων των παρ. 1 και 3 του άρθρου 59 του π.δ.169/2007 και του ν.1902/1990 (άρθρο 6) και 3513/2006 (άρθρο 3).

2. Τέλος οφείλουμε να επισημάνουμε την κατάφωρη αδικία που συνιστά για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας η εξαίρεση τους από τις ευνοικές ρυθμίσεις των διατάξεων της παραγράφου 15 του άρθρου 6 του ν.3865/2010 με τις οποίες χορηγείται σε όλους τους δημοσίους πολιτικούς υπαλλήλους το δικαίωμα της αναγνώρισης πλασματικού χρόνου για κάθε παιδί, ήτοι: ένα (1) έτος για το 1ο παιδί και δύο (2) έτη για το 2ο και 3ο παιδί, μετά του οποίου δεν αναγνωρίζεται άλλος πλασματικός χρόνος.

3. Επειδή δεν είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε τους λόγους για τους οποίους διακρίνονται τα τέκνα των Ελλήνων στρατιωτικών και των στελεχών των Σωμάτων Ασφαλείας από των υπολοίπων δημοσίων υπαλλήλων, παρακαλούμε προς άρση της ανωτέρω άδικης διάκρισης, την υιοθέτηση της παρακάτω προταθείσας τροποποίησης:
Να προστεθεί στο τέλος του άρθρου 36 του π.δ. 169/2007 και μετά την 9η παράγραφο, η παράγραφος 10 ως εξής: «Η διάταξη της παραγράφου 15 του άρθρου 11 έχει εφαρμογή και για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας καθώς και του Πυροσβεστικού Σώματος».