*Του Κώστα Σαρικά – Αποστολή στη Γαλλία στις εγκαταστάσεις της Airbus Helicopters.
Οι αποκαλύψεις των στελεχών, τα 22 χρόνια καθυστερήσεων, η καθήλωση του στόλου, οι διεθνείς ανατροπές και η μάχη της Αεροπορίας Στρατού να «αναστήσει» το πανίσχυρο αλλά αδικημένο ελικόπτερο τύπου NH90 των Ενόπλων Δυνάμεων.
Marignane. Στο νότο της Γαλλίας, λίγα λεπτά από τη Μασσαλία, οι εγκαταστάσεις της Airbus Helicopters απλώνονται σαν μικρή πόλη. Γραμμές συναρμολόγησης, hangars, κέντρα υποστήριξης, θάλαμοι εκπαίδευσης και αίθουσες ενημερώσεων συνθέτουν το οικοσύστημα που «γεννά» ελικόπτερα για δεκάδες Ένοπλες Δυνάμεις αλλά και για πολιτική χρήση σε περισσότερες από 80 χώρες παγκοσμίως.
Εκεί βρέθηκε το OnAlert.gr και είχε την ευκαιρία να ξεναγηθεί στις εγκαταστάσεις της κολοσσιαίας εταιρείας και τη δυνατότητα να ενημερωθεί από πρώτο χέρι για το πολύπαθο πρόγραμμα των ελληνικών NH90 και την προσπάθεια αναγέννησης των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού.
Τα στελέχη του προγράμματος NH90 της Airbus μίλησαν με ευθύτητα και εξέφρασαν την διάθεση για αλλαγή σελίδας. Παρουσίασαν την εικόνα του προγράμματος ,αναγνώρισαν καθυστερήσεις, παρουσίασαν διορθωτικές κινήσεις και κυρίως, περιέγραψαν το σχέδιο «επαναφοράς» του ελληνικού στόλου των NH90 σε υψηλές διαθεσιμότητες.
Για πρώτη φορά άνοιξαν τα χαρτιά τους για την σύμβαση εν συνεχείας υποστήριξης (FOS) που ετοιμάζεται, την τοπική συνεργασία με ελληνική εταιρεία συντήρησης και τον στόχο διαθεσιμότητας που θέτουν για τα επόμενο διάστημα. Με στόχο να περάσουμε από την εποχή των «κανιβαλισμένων» ελικοπτέρων στη μάχη αναγέννησης ενός προγράμματος το οποίο παρά τα «τραύματα», παραμένει σημαντικό για την αεροκίνηση του Στρατού Ξηράς.

Από την απόλυτη καθήλωση στην αναγέννηση μέσω FOS
Για 22 χρόνια το πρόγραμμα των NH90 έγινε συνώνυμο καθυστερήσεων, ακινησίας ακόμα και μηδενικής διαθεσιμότητας φτάνοντας στην πλήρη καθήλωση του συνόλου των ελικοπτέρων. Και εκεί ξεκίνησε ο κανιβαλισμός.
Ο όρος «κανιβαλισμός» δεν ήταν υπερβολή. Προκειμένου να κρατηθούν λίγα ελικόπτερα σε πτήσιμη κατάσταση και διαθέσιμα, τα Στελέχη της Αεροπορίας Στρατού αναγκάστηκαν να αφαιρούν ανταλλακτικά και εξαρτήματα, ακόμα και κινητήρες ή μεγάλα συστήματα όπως κιβώτια μετάδοσης από άλλα ελικόπτερα που «καταδικάστηκαν» να παραμείνουν σε ακινησία στο έδαφος.
Όμως η πραγματική ρίζα δεν ήταν η πλατφόρμα παρά τις αγκυλώσεις αλλά η απουσία ενεργής σύμβασης υποστήριξης σύμφωνα με τους κατασκευαστές. Η αναγέννηση, όπως επισημαίνει η Airbus Helicopters περνά υποχρεωτικά από την υπογραφή της Follow-On Support (FOS).
Καθώς χωρίς ροή ανταλλακτικών, εργοστασιακή υποστήριξη, τεχνική βοήθεια και διαδικασίες MRO, κάθε ελικόπτερο ,όσο προηγμένο κι αν είναι «αργοπεθαίνει» στο έδαφος. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του OnAlert.gr, η σύμβαση FOS έχει ήδη περάσει και εγκριθεί από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για την τελική θεσμική έγκριση. Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι η υπογραφή αναμένεται τις επόμενες ημέρες, με ισχύ από τις αρχές Νοεμβρίου.
Υλοποίηση της FOS – Συνεργασία Airbus Helicopters με ελληνική εταιρεία.
Αποκαλυπτικά ήταν όσα τόνισε ο Axel Aloccio, Head of NH-90 Programme απαντώντας σε ερωτήσεις του OnAlert.gr για το πρόγραμμα των NH90:
«Σε ό,τι αφορά τη δουλειά που κάνουμε με τον Στρατό Ξηράς, την Αεροπορία Στρατού και τη ΓΔΑΕΕ το πρώτο πράγμα είναι να υπογράψουμε μια πραγματική σύμβαση υποστήριξης για την Ελλάδα. Η Ελλάδα έχει παραλάβει 19 ελικόπτερα από τα 20, με το τελευταίο να παραδίδεται εντός ημερών.
Όμως, παρά τα όσα έχουν γίνει για χρόνια, δεν υπάρχει ακόμη σύμβαση υποστήριξης. Ο Στρατός δεν διαθέτει επαρκή μέσα για να υποστηρίξει σωστά τον στόλο του. Το γνωρίζουν. Το βιώνουν. Η FOS θα επιτρέψει αγορά ανταλλακτικών, επισκευών, τεχνική βοήθεια, συντηρήσεις και επιθεωρήσεις.
Αυτό είναι το πρώτο βήμα που κάνουμε. Όταν παραδώσουμε και το τελευταίο ελληνικό ελικόπτερο, θα υπάρχουν 11 ελικόπτερα σε κατάσταση πτητικής ικανότητας. Από αυτά τα 11, είμαστε πολύ σίγουροι ότι, με τη σύμβαση υποστήριξης, μπορούμε να επιτύχουμε 7 διαθέσιμα κατά μέσο όρο. Αυτό θα βελτιώσει πραγματικά την κατάσταση».
Tα κανιβαλισμένα ελικόπτερα και η επόμενη μέρα
Ερώτημα αποτελεί τι μπορεί να γίνει με τα ελικόπτερα από τα οποία έχουν αφαιρεθεί ανταλλακτικά και εξαρτήματα. Μπορούν να επανέλθουν σταδιακά και αυτά σε πτήσιμη κατάσταση έπειτα από τις απαραίτητες εργασίες και την υποστήριξη με ανταλλακτικά και νέα συστήματα; Ο Axel Aloccio επισημαίνει:
«Πρέπει πραγματικά να εξετάσουμε κάθε περίπτωση ελικοπτέρου ξεχωριστά. Γιατί καθεμία είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση. Δεν υπάρχει οριστική συζήτηση με τον Ελληνικό Στρατό σχετικά με αυτά τα ελικόπτερα που έχουν κανιβαλιστεί. Ναι, υπάρχουν συζητήσεις, γιατί ενδιαφέρονται για την ανακατασκευή αυτών των ελικοπτέρων.
Υπάρχουν συζητήσεις, αλλά δεν είναι ακόμη πολύ προχωρημένες και δεν έχουμε πραγματοποιήσει ακόμη μια εκτεταμένη επιθεώρηση των εννέα ελικοπτέρων. Δεν θέλουμε να ρισκάρουμε να πούμε κάτι που ίσως να μην είναι απολύτως ακριβές».
Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες του OnAlert.gr, το Στρατιωτικό Επιτελείο εκτιμά ότι αρκετά από τα ελικόπτερα αυτά, με ένα σχετικά λογικό κόστος, μπορούν να επανέλθουν σε πτήσιμη κατάσταση και εκεί θα εστιαστεί η προσπάθεια το επόμενο διάστημα. Στόχος είναι να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και αυξηθούν ακόμα περισσότερο οι διαθεσιμότητες.

Υποστήριξη και συνεργασία με ελληνική εταιρεία
Ο Axel Aloccio εκτός από την άμεση ανάγκη υπογραφής και ενεργοποίηση της FOS αποκαλύπτει ότι η Airbus έχει ήδη συμφωνήσει με ελληνική εταιρεία προκειμένου να αναλάβει την συντήρηση και υποστήριξη των ελικοπτέρων στα Μέγαρα. Έτσι, η Αεροπορία Στρατού θα κρατά τη «γραμμική» συντήρηση και ο «βαρύς» κύκλος θα περνά σε επαγγελματική MRO ικανότητα εντός χώρας, αποδεσμεύοντας πολύτιμες εργατοώρες. Ο ίδιος είπε χαρακτηριστικά:
«Και επειδή αντιλαμβάνομαι ότι η Ελλάδα δεν έχει την ίδια βιομηχανική κλίμακα με τη Γαλλία ή τη Γερμανία, θέλουμε να δημιουργήσουμε μια συνεργασία με μια ελληνική εταιρεία. Δεν μπορούμε ακόμη να ανακοινώσουμε το όνομά της, γιατί η συνεργασία δεν έχει ολοκληρωθεί νομικά.
Ωστόσο, υπάρχουν πολλές συζητήσεις με αυτόν τον ελληνικό φορέα εδώ και πάνω από έναν χρόνο. Η ιδέα είναι να βασιστούμε σε αυτόν τον τοπικό συνεργάτη στον τομέα της συντήρησης, ώστε να αναλάβει τη συντήρηση των ελικοπτέρων.
Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τα χρήματα από την πρώτη σύμβαση για να δημιουργήσουμε ικανότητα τοπικής συντήρησης στην Ελλάδα, συγκεκριμένα στα Μέγαρα, ώστε να υποστηρίζεται ο Στρατός. Φυσικά, ο Στρατός θα συνεχίσει να πραγματοποιεί την καθημερινή συντήρηση των ελικοπτέρων του, αλλά για τις βαριές εργασίες συντήρησης, θα μπορεί να βασίζεται σε μια τοπική εταιρεία που θα είναι εκεί για να τον υποστηρίξει σε πιο πολύπλοκες εργασίες.
Έτσι, ο Στρατός θα μπορεί να επικεντρωθεί πραγματικά στη λειτουργία των ελικοπτέρων και στη λεγόμενη “γραμμική συντήρηση”, ενώ η τοπική εταιρεία θα αναλαμβάνει τις μεγαλύτερες εργασίες συντήρησης, οι οποίες απαιτούν πολλές εργατοώρες, κάτι που ο Στρατός δεν διαθέτει πάντοτε.
Η συντήρηση δεν είναι το πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι η παροχή εφοδιαστικής υποστήριξης προς τον Ελληνικό Στρατό, κατά τη γνώμη μου. Ωστόσο, εδώ δεν μπορούμε να βοηθήσουμε τους Έλληνες. Ο Ελληνικός Στρατός διαθέτει το δικό του σύστημα εφοδιασμού, και γνωρίζω ότι μερικές φορές είναι πολύ γραφειοκρατικό να προμηθεύονται εξαρτήματα και να τα εκκαθαρίζουν.

Αυτό είναι κάτι στο οποίο πρέπει να εργαστεί η Αεροπορία Στρατού και εμείς δεν μπορούμε να παρέμβουμε ή να ενεργήσουμε μέσα στο ελληνικό σύστημα. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, είναι να πιέσουμε για την υπογραφή της σύμβασης υποστήριξης και να στήσουμε αυτή τη συνεργασία με την τοπική εταιρεία».
Το ελληνικό πρόγραμμα – Δύο δεκαετίες καθυστερήσεων και απογοητεύσεων
Το πρόγραμμα των NH90 στην Ελλάδα ξεκίνησε με πολλές υποσχέσεις. Το 2003, υπογράφηκε η σύμβαση για την προμήθεια 20 ελικοπτέρων NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) με option για 14 επιπλέον η οποία ουδέποτε υλοποιήθηκε. Το πρόγραμμα χαρακτηρίστηκε τότε «άλμα γενιάς» για την Αεροπορία Στρατού. Η αξία του άγγιξε τα 657 εκατομμύρια ευρώ, με προβλεπόμενη ολοκλήρωση παραδόσεων το 2009. Όμως, όπως συμβαίνει συχνά στα ελληνικά εξοπλιστικά, η πραγματικότητα εξελίχθηκε διαφορετικά.
Η πρώτη παράδοση έγινε το 2011, οκτώ χρόνια μετά την υπογραφή. Ακολούθησαν χρόνια με το πρόγραμμα να «παγώνει» έπειτα από πολιτική απόφαση αλλά και με τροποποιήσεις συμβάσεων, προβλήματα πιστοποίησης και, πάνω απ’ όλα, απουσία σταθερής υποστήριξης. Τα πιο σύγχρονα ελικόπτερα της κατηγορίας τους στην Ευρώπη, έμειναν καθηλωμένα στα Μέγαρα.
Κάποια από αυτά δεν έχουν απογειωθεί ποτέ. Μέρος του στόλου τους μετατράπηκε σε αποθήκη ανταλλακτικών. Με τις παραδόσεις να ολοκληρώνονται το 2025 ακριβώς 22 χρόνια έπειτα από την υπογραφή της σύμβασης. Και με τις διαθεσιμότητες να βρίσκονται σταθερά σε απογοητευτικά επίπεδα.
Το διεθνές πλαίσιο – Προβλήματα και προσπάθεια ανάταξης
Το NH90 είναι ένα ελικόπτερο κοινής ανάπτυξης Γαλλίας, Γερμανίας, Ιταλίας και Ολλανδίας, μέσω της κοινοπραξίας NHIndustries. Από την αρχή, το πρόγραμμα είχε ως φιλοδοξία να δημιουργήσει ένα ενιαίο ευρωπαϊκό ελικόπτερο για στρατούς και ναυτικά, ικανό να αντικαταστήσει μια ολόκληρη γενιά παλαιών τύπων. Η φιλοδοξία, όμως, έφερε και δυσκολίες.
Οι χρήστες ζήτησαν διαφορετικές εκδόσεις, προσαρμογές, και ειδικές διαμορφώσεις, που επιβάρυναν την παραγωγή και καθυστέρησαν τις παραδόσεις. Τα πρώτα χρόνια χαρακτηρίστηκαν από τεχνικά προβλήματα, αστοχίες στα λογισμικά, στα συστήματα επικοινωνίας, ακόμη και σε απλά υποσυστήματα όπως οι μηχανισμοί θυρών και τα συστήματα λίπανσης. Αυτά σταδιακά διορθώθηκαν, όμως η φήμη είχε ήδη πληγεί. Ορισμένες χώρες δεν άντεξαν.

Η Νορβηγία αποφάσισε το 2022 να τερματίσει τη συνεργασία, επιστρέφοντας τα 14 ελικόπτερα στη NHIndustries. Το Βέλγιο ανακοίνωσε ότι θα αποσύρει τα τέσσερα NH90 TTH έως το 2025, επικαλούμενο υψηλό κόστος και χαμηλή διαθεσιμότητα. Και η Αυστραλία, το 2023, έγραψε τον επίλογο στο δικό της πρόγραμμα, αποσύροντας 47 MRH-90 Taipan – την τοπική εκδοχή του NH90 – και αντικαθιστώντας τα με 40 UH-60M Black Hawk. Το Υπουργείο Άμυνας της Αυστραλίας δήλωσε τότε ότι το ελικόπτερο «δεν ανταποκρίνεται στις επιχειρησιακές απαιτήσεις» και ότι το κόστος υποστήριξης είναι «μη βιώσιμο».
Η «δεξαμενή» ανταλλακτικών των αυστραλιανών MRH-90
Η απόφαση της Αυστραλίας να αποσύρει τα MRH-90, όσο κι αν φάνηκε πλήγμα για το πρόγραμμα φαίνεται ότι αποδεικνύεται «δώρο» για τους υπόλοιπους χρήστες. Τα 47 ελικόπτερα μεταφέρθηκαν στην Ευρώπη και αποσυναρμολογούνται συστηματικά σε εξειδικευμένες εγκαταστάσεις της NHIndustries. Από αυτά, προέκυψε μια τεράστια δεξαμενή 4.000 επιμέρους μερών και εξαρτημάτων, πιστοποιημένων εκ νέου, που ήδη χρησιμοποιούνται για να τροφοδοτήσουν στόλους μεταξύ των οποίων της Γαλλίας, της Γερμανίας και σύντομα της Ελλάδας.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι η ελληνική FOS θα ξεκινήσει με επαρκή αποθέματα ανταλλακτικών που βρίσκονται ήδη στην Ευρώπη. Για πρώτη φορά μετά από χρόνια, ο στόλος θα μπορεί να υποστηρίζεται χωρίς καθυστερήσεις που ξεπερνούσαν τα δύο χρόνια για απλά εξαρτήματα. Η “δεξαμενή” αυτή δίνει στην Ελλάδα ένα πραγματικό επιχειρησιακό πλεονέκτημα. Μειώνει το κόστος, εξασφαλίζει διαθεσιμότητα και επιτρέπει την ομαλή εκπαίδευση τεχνικών και πληρωμάτων.
Το NH90 ξανακερδίζει έδαφος
Παρά τις αποχωρήσεις κάποιων χωρών, το πρόγραμμα NH90 όχι μόνο δεν κατέρρευσε, αλλά φαίνεται να δείχνει σημάδια δυναμικής ανάκαμψης. Σήμερα, περισσότερα από 530 ελικόπτερα NH90 υπηρετούν σε 14 χώρες, έχοντας συμπληρώσει πάνω από 400.000 ώρες πτήσης.
Η Airbus ανακοίνωσε ότι το 2024 σημειώθηκε αύξηση 30 % στις παραδόσεις ανταλλακτικών σε σχέση με το 2023, γεγονός που αποδεικνύει ότι η γραμμή υποστήριξης λειτουργεί πλέον με καλύτερους ρυθμούς και προς όφελος των πελατών. Χαρακτηριστικά η Airbus Helicopters ανακοίνωσε μια σειρά από δραστηριότητες που δείχνουν ότι το πρόγραμμα ανεβάζει ρυθμούς.
– Αυστραλία – Νέα Ζηλανδία: NH-90 πραγματοποίησε πτήση-ρεκόρ 660 ναυτικών μιλίων από το Townsville έως το Auckland, αποδεικνύοντας τις μεγάλες δυνατότητες εμβέλειας και αντοχής.
– Γερμανία: 18 NH-90 συμμετείχαν ταυτόχρονα στη μαζική άσκηση “Griffin Lightning”, τη μεγαλύτερη συνδυασμένη ανάπτυξη ελικοπτέρων του τύπου μέχρι σήμερα.
– Ισπανία: τα ισπανικά NH-90 καθοριστικό ρόλο στις επιχειρήσεις διάσωσης στη Βαλένθια, είχαν μεταφέροντας πάνω από 530 πολίτες σε πληγείσες περιοχές.
– Γαλλία: ο στρατός της Γαλλίας έχει αναβαθμίσει πλήρως τον στόλο του με νέα λογισμικά και avionics, πετυχαίνοντας διαθεσιμότητα άνω του 70 %.
Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι, με σταθερή υποστήριξη και συνεργασία βιομηχανίας–στρατού, το NH90 μπορεί να αποδώσει πλήρως. Η Ελλάδα επιχειρεί τώρα να ενταχθεί σε αυτή την κατηγορία και από παράδειγμα προβλήματος να γίνει παράδειγμα επιτυχούς επαναφοράς.

Τα ελληνικά NH90 στον ρόλο αιχμής – ΜΑΕΕ και Ειδικές Δυνάμεις
Η Αεροπορία Στρατού έχει ήδη εντάξει τέσσερα NH90 στη Μονάδα Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων (ΜΑΕΕ), η οποία αποτελεί την εναέρια αιχμή του δόρατος της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ). Η μονάδα σχεδιάζει, εκτελεί και υποστηρίζει αποστολές fast-roping, ειδικών επιχειρήσεων, αεροδιακομιδών μάχης και μεταφοράς ομάδων Ειδικού Πολέμου σε όλο το εύρος του ελλαδικού χώρου.
Τα NH90, με μέγιστη ταχύτητα 300 χιλιομέτρων ανά ώρα, εμβέλεια 1.000 χιλιομέτρων και δυνατότητα μεταφοράς 20 κομάντος ή 12 φορείων, είναι σήμερα το πιο σύγχρονο ελικόπτερο μεταφοράς της χώρας. Διαθέτουν ψηφιακό glass cockpit, σύστημα fly-by-wire, αυτοματοποιημένο έλεγχο πτήσης τεσσάρων αξόνων καθώς και προηγμένα FLIR και NVG.
Συνδυάζοντας NH-90, CH-47D Chinook και τα επερχόμενα UH-60M Black Hawk, η ΜΑΕΕ μετατρέπεται σε δύναμη ταχείας αντίδρασης ικανή να καλύψει αποστολές από τον Έβρο έως το Καστελόριζο. Ο συνδυασμός διαφορετικών τύπων επιτρέπει ευελιξία: τα Chinook για βαριές μεταφορές, τα Black Hawk για ειδικές αποστολές χαμηλού προφίλ και τα NH90 ως ενδιάμεση λύση υψηλής τεχνολογίας.
Το τεχνικό προφίλ του NH-90 – ένα προηγμένο “εργαλείο μάχης”
Το NH90 δεν είναι απλώς ένα μεταφορικό ελικόπτερο. Είναι προϊόν της ευρωπαϊκής τεχνολογικής συνεργασίας, σχεδιασμένο για να προσφέρει στρατηγική αεροκίνηση και επιβίωση σε πεδίο μάχης υψηλής απειλής.
Κατασκευάζεται σε δύο βασικές εκδόσεις:
– TTH (Tactical Transport Helicopter) – για στρατιωτικές αποστολές μεταφοράς, αναπλήρωσης, MEDEVAC και Ειδικών Επιχειρήσεων.
– NFH (NATO Frigate Helicopter) – για ανθυποβρυχιακό πόλεμο, επιτήρηση και αποστολές ναυτικής συνεργασίας.
Η Ελλάδα διαθέτει την έκδοση TTH, με πλήρη στρατιωτική διαμόρφωση.
Βασικά χαρακτηριστικά
- Μήκος: 16,1 μ.
- Ύψος: 5,2 μ.
- Μέγιστο βάρος απογείωσης: 10,6 τόνοι.
- Κινητήρες: 2 × Rolls-Royce/Turbomeca RTM322-01/9 (2.227 shp έκαστος).
- Ταχύτητα πλεύσης: 260 χιλιόμετρα / ώρα.
- Μέγιστη ταχύτητα: 300 χιλιόμετρα / ώρα.
- Εμβέλεια: 800–1.000 χιλιόμετρα.
- Οροφή πτήσης: 6.000 μ.
- Αυτονομία: 4 ώρες με πλήρες φορτίο
Το cockpit είναι πλήρως ψηφιακό, με πέντε οθόνες πολλαπλών λειτουργιών, HUD, και σύστημα fly-by-wire που εξασφαλίζει απόλυτη σταθερότητα και ακρίβεια.
Οι διεθνείς τάσεις – Το NH90 ανανεώνεται
Το πρόγραμμα NH-90 εξελίσσεται. Η Airbus Ηelicopters έχει ήδη δρομολογήσει σειρά βελτιώσεων:
- Νέα avionics και mission computer,
- Σύστημα Link-22 για διασύνδεση με μαχητικά και πλοία,
- Ενισχυμένη αυτοπροστασία,
- Νέες έλικες μειωμένου θορύβου,
- Αναβάθμιση κινητήρων RTM322E.
Η Γαλλία και η Γερμανία έχουν υπογράψει κοινό πρόγραμμα αναβάθμισης των NH-90 TTH για το 2030, ενώ η Ιταλία προωθεί νέα ναυτική έκδοση για το Ναυτικό της. Για την Ελλάδα, η συμμετοχή σε αυτή τη διεθνή “οικογένεια” σημαίνει πρόσβαση σε κοινές βελτιώσεις και εκπαίδευση, μειώνοντας μακροπρόθεσμα το κόστος συντήρησης. Η Airbus έχει ήδη εκφράσει πρόθεση να εντάξει την Ελλάδα σε μελλοντικά “pooling programs” ανταλλακτικών, μαζί με Ισπανία και Πορτογαλία.
Η επόμενη μέρα
22 χρόνια μετά την υπογραφή της αρχικής σύμβασης, τα ελληνικά NH-90 βρίσκονται μπροστά σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Το πρόγραμμα που άλλοτε θεωρήθηκε καταστροφή μπορεί τώρα να τεθεί σε τροχιά αναγέννησης. Η παράδοση του 20ου ελικοπτέρου κλείνει έναν κύκλο απογοήτευσης.
Η ενεργοποίηση της FOS ανοίγει τον δρόμο της επαναφοράς στην επιχειρησιακή δράση. Η Airbus Helicopters δηλώνει πρόθεση να στηρίξει την Ελλάδα. Η Αεροπορία Στρατού, από την πλευρά της, δείχνει αποφασισμένη να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία.
Οι μηχανικοί που επί χρόνια προσπάθησαν να κρατήσουν τα ελικόπτερα «ζωντανά» με ελάχιστα μέσα, είναι οι πρώτοι που περιμένουν να τα δουν να απογειώνονται μαζικά. Αυτό είναι και το στοίχημα της επόμενης μέρας. Η Ελλάδα άλλωστε επένδυσε πάνω από 650 εκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσει αυτά τα ελικόπτερα.





