MARADO: Το δυνητικό “αεροπλανοφόρο” της Νότιας Κορέας που φλερτάρει με τα F-35B – ΦΩΤΟ

Στις 14 Μαΐου, η Νότια Κορέα παρουσίασε το δεύτερο ελικοπτεροφόρο κατηγορίας Dokdo. Η τελετή πραγματοποιήθηκε στο Busan στο ναυπηγείο της Hanjin Heavy Industries and Construction, της εταιρείας που κατασκεύασε το πλοίο, παρουσία του Υπουργού Άμυνας Song Young-moo και του Αρχηγού ναυτικών επιχειρήσεων Ναύαρχος Um Hyun-seong.

Η κατασκευή του δεύτερου ελικοπτεροφόρου κατηγορίας Dokdo, που ονομάζεται Marado, ξεκίνησε το 2016. Το πλοίο θα είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πλοίο στο Πολεμικό Ναυτικό της Δημοκρατίας της Κορέας, μετά το πρώτο πλοίο της κατηγορίας Dokdo.

Με εκτόπισμα 14.500 τόνους, το πλοίο έχει πλάτος τριάντα ένα μέτρα και μήκος 199 μέτρα. Το Marado μπορεί επίσης να πλεύσει με ταχύτητες σαράντα χιλιομέτρων την ώρα, ενώ θα παραδοθεί στο Ναυτικό της Νότιας Κορέας στα τέλη του 2020 μετά από δοκιμές.

Σύμφωνα με αναφορές και εκθέσεις των ΜΜΕ, τα πλοία της κατηγορίας Dokdo μπορούν να μεταφέρουν δεκαπέντε ελικόπτερα και περίπου 700 πεζοναύτες, με 300 ναύτες ως πλήρωμα.

Αρκετοί χαρακτηρίζουν αυτά τα πλοία, όπως της κατηγορίας Dokdo ως «μεταμφιεσμένα αεροπλανοφόρα». Αυτό σίγουρα μπορεί να ειπωθεί για τα ιαπωνικά ελικοπτεροφόρα κατηγορίας Izumo, αφού έχουν μήκος περίπου 250 μέτρα, εκτόπισμα 24.000 τόνους, δηλαδή πενήντα τοις εκατό μεγαλύτερο εκτόπισμα από το προηγούμενο μεγαλύτερο πλοίο της Ιαπωνίας, τα ελικοπτεροφόρα- αντιτορπιλικά κατηγορίας Hyuga.

Παρά το γεγονός ότι τα πλοία κατηγορίας Dokdo δεν είναι τόσο μεγάλα σε μέγεθος όσο τα πλοία κατηγορίας Izumo, θα μπορούσαν επίσης να θεωρηθούν ως “μεταμφιεσμένα αεροπλανοφόρα”, διότι σύμφωνα με πληροφορίες, η Νότια Κορέα σκέφτεται να τα συνδυάσει με τα αμερικανικά stealth μαχητικά F-35B Joint Strike Fighter.

«Ανώτατερα υψηλόβαθμα στελέχη της στρατιωτικής ηγεσίας συζήτησαν πρόσφατα αν είναι εφικτό να τοποθετηθεί μικρός αριθμός μαχητικών F-35B ώστε να λειτουργούν και να επιχειρούν στο νέο πλοίο που έχει ήδη αναπτυχθεί», είχε δηλώσει μια στρατιωτική πηγή της Νότιας Κορέας στο πρακτορείο ειδήσεων Yonhap Γραφείο Τύπου τον περασμένο Δεκέμβριο.

Άλλη στρατιωτική πηγή είχε επίσης αναφέρει στο ίδιο πρακτορείο ειδήσεων ότι υπάρχουν σκέψεις για τον επανασχεδιασμό του πρώτου ελικοπτεροφόρου κατηγορίας Dokdo και του νέου πλοίου της ίδιας κατηγορίας που είναι υπό κατασκευή”, εννοώντας το Marado.

Η Νότια Κορέα είναι ήδη μέλος του προγράμματος Joint Strike Fighter, αφού αποφάσισε να αγοράσει σαράντα μαχητικά F-35A το 2014 για 6,75 δισεκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, αυτή είναι η συμβατική έκδοση μαχητικών αεροσκαφών.

Αντίθετα, τα F-35B έχουν την ικανότητα σύντομης απογείωσης – κάθετης προσγείωσης (STOVL) που είναι απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να λειτουργούν και να επιχειρούν από τα ελικοπτεροφόρα κατηγορίας Dokdo. Έτσι, αν η Νότια Κορέα αποφάσισε να προχωρήσει με το σχέδιο που αναφέρθηκε από τις στρατιωτικές πηγές, τότε θα πρέπει να αγοράσει και τα F-35B.

Η αλήθεια είναι ότι το ενδιαφέρον της Νότιας Κορέας για τη μετατροπή των πλοίων κατηγορίας Dokdo σε “αεροπλανοφόρα” για την λειτουργία F-35 προέκυψε μόνο αφού τα ιαπωνικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι το Τόκιο σκέφτεται να κάνει το ίδιο πράγμα με τα πλοία κατηγορίας Izumo, με τη διαφορά όμως ότι οι Ιάπωνες παίρνουν “μια γεύση” των δυνατοτήτων του αεροπλάνου στο πλαίσιο κοινών αμερικανοϊαπωνικών στρατιωτικών ασκήσεων.

Σε σύγκριση με τα πλοία κατηγορίας Izumo, τα ελικοπτεροφόρα Dokdo θα πρέπει να υποβληθούν σε σημαντικές αναβαθμίσεις για να μπορέσουν να μεταφέρουν τα μαχητικά F-35B, σε περίπτωση που η Σεούλ όντως τα αγοράσει.

Ωστόσο δεν είναι ξεκάθαρο γιατί χώρες όπως η Ιαπωνία ή η Νότια Κορέα ενδιαφέρονται να έχουν πλοία τέτοιου τύπου, δηλαδή “μεταμφιεσμένων αεροπλανοφόρων”, από τη στιγμή που δεν επιθυμούν να αποκτήσουν στόλους τύπου “blue water” όπως των Αμερικανών για παράδειγμα.

Πηγή: National Interest