Η Τουρκία παρέλαβε το πρώτο Α400Μ Atlas

Επιμέλεια Λ. ΛΙΓΟΥΡΙΩΤΗΣ 

Πραγματοποιήθηκε στην Τουρκία η τελετή για την παραλαβή από την ευρωπαϊκή Airbus του πρώτου μεταγωγικού στρατιωτικού αεροσκάφους A400M Atlas νέας γενιάς, το οποίο θα ενταχθεί στο στόλο της 221ης Μοίρας στο Erkilet του Kayseri. Στην τελετή συμμετείχε και ο Πρόεδρος της Τουρκικής  Δημοκρατίας, κ. Α. Γκιουλ. 
Η άφιξη στην Τουρκία του πρώτου από τα 10 αεροσκάφη στρατηγικών μεταφορών Α400Μ Atlas, που βγήκε από την τελική γραμμή συναρμολόγησης  Airbusστη Σεβίλλη της Ισπανίας έγινε στις 16  Απριλίου 2014, αλλά είχε προηγηθεί πολύ παρασκήνιο και δημόσιες κόντρες με την κατασκευαστρια εταιρία.
Ο Τούρκος Πρόεδρος είπε ότι η Τουρκία συνεχίζει την πολιτική της για την ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεών της προκειμένου να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις στην περιοχή της χώρας

«Η Τουρκία, προσθεσε,  βρίσκεται σε μια ακανθώδη περιοχή. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι κυβερνώντες της Τουρκίας ήταν ανέκαθεν αποφασισμένοι να αυξήσουν την αποτροπή των Τουρκικών Ένοπλων Δυνάμεων και ικανοποιούν  όλα τα είδη των αναγκών στο πλαίσιο της αντίληψης της απειλής », δήλωσε ο Γκιουλ.

 Μεταφέρει 37 τόνους

Στην  υπηρεσία της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας το A400M Atlas θα αντικαταστήσει το C-160 Transall προσφέροντας μια πολύ μεγάλη  αύξηση στην ικανότητα των αεροπορικών μεταφορών των ένοπλων δυνάμεων.Το Α400Μ τοποθετείται ως ένα ενδιάμεσο μεγέθους αεροσκάφος μεταφορών μεταξύ της  C-130 της Λόκχηντ και το  C-17 της Μπόινγκ. Έχει 4 κινητήρες turboprop.όγκο φορτίου: 340 τετραγωνικά μέτρα.,ωφέλιμο φορτίο: 37 τόνοι.μήκος: 45 μέτρα, εκπέτασμα Πτερύγων: 43 μέτρα και ύψος:15 μέτρα. Διαθέτουν και ικανότητα εναέριου ανεφοδιασμού, την οποία όμως δεν μπορούν να αξιοποιήσουν λόγω μη συμβατότητας με τα διαθέσιμα KC-135R.Οι παραδόσεις στην Τουρκία θα ολοκληρωθούν το 2018.

Η κρατική τηλεόραση μετέδωσε ότι το Α 400 Μ Atlas είναι στρατηγικής σημασίας για τις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις.Χάρη στο  μεταγωγικό αυτο θα τριπλασιαστεί η δύναμη και η εμβέλεια των αεροπορικών μεταφορών καθώς και η μεταφορική ικανότητα των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων.Το αεροσκάφος μπορεί να μεταφέρει από την Τουρκία στην αμερικανική ήπειρο φορτίο 10 τόνων χωρίς να χρειαστεί ανεφοδιασμό καυσίμων.Το αεροσκάφος μπορεί να μεταφέρει 6 τζιπ, φορτηγό φορτωμένο με εξοπλισμό, 2 επιθετικά ελικόπτερα και 3 τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού.

Μέχρι τώρα έχουν παραγγελθεί 174 αεροσκάφη Α400Μ από οκτώ χώρες. Το Α400Μ έλαβε πιστοποίηση Μάρτιο του 2013. Το πρώτο αεροσκάφος παραδόθηκε στη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία, τον Αύγουστο του 2013.

Ο διευθυντής του Τουρκικού προγράμματος Μεταγωγικό Αεροσκάφος A400M, κ. Osman Soylu, σε συνέντευξη που παραχώρησε ειπε ότι η διεθνής κοινοπραξία που αποτελείται από την Τουρκία, την Αγγλία, την Γαλλία, το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο θα κατασκευάσει 170 αεροσκάφη το καθένα από τα οποία θα κοστίζει 125 εκατομμύρια ευρώ.

Με 6% συμμετέχει η Τουρκία

Ο κ. Soylu είπε ότι το αεροσκάφος θα αποτελείται από τμήματα που θα κατασκευαστούν στις εγκαταστάσεις των χωρών της κοινοπραξίας, υπογραμμίζοντας ότι αυτό είναι μείζονος σημασίας για τα συγκεκριμένα κράτη.Η συμμετοχή της Τουρκίας στην κατασκευή του μεταγωγικού αεροσκάφους θα είναι 6%..
Ακόμα ο κ.  Soylu είπε ότι οι χώρες της κοινοπραξίας πέρα από την κάλυψη των αναγκών τους σε μεταγωγικά αεροσκάφη, δημιουργούν μεριδίο εργασίας σχεδιασμού και παραγωγής για τις βιομηχανικές εταιρείες τους ανάλογα με τον αριθμό των αεροσκαφών που προμηθεύονται.Για την τουρκική συμμετοχή είπε ότι «κάθε A400M θα έχει τμήματα που θα σχεδιαστούν και θα κατασκευαστούν στην TUSAŞ και στην Βιομηχανία Κινητήρων TUSAŞ Α.Ε. Ταυτόχρονα οι εταιρείες αυτές θα αναλάβουν την συντήρηση και την επισκευή των αεροσκαφών A400M».

Ανατολίτικα παζάρια ή έλλειψη ρευστού;
Πριν από όλα αυτά η Τουρκία είχε απειλήσει την εταιρία ότι για θα κινηθεί να διεκδικήσει τις ρήτρες για κάποιες καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί στο πρόγραμμα…Ο CEO της Airbus κ. κ. Tom Enders, εξέφρασε τότε δημόσια την απογοήτευση του για την άρνηση της Τουρκίας να παραλάβει το πρώτο αεροσκάφος στρατηγικών μεταφορών A400M. Οι δύο πλευρές βρέθηκαν σε διαπραγματεύσεις για τη διαδικασία παράδοσης-παραλαβής – τα γνωστά ανατολίτικα κουτοπόνηρα παζάρια μάλλον.Ο κ. Enders σημείωσε τότε με νόημα «Είναι το ίδιο αεροσκάφος που παραδώσαμε στην Γαλλία, το οποίο αμέσως εντάχθηκε στην ADlA και συμμετέχει σε αποστολές», (σ.σ.Mali), είπε, περιγράφοντας μια κατάσταση ανυπόφορη…

Η παράδοση προγραμματιζόταν για τα τέλη του 2013 δηλαδή φαίνεται να υπήρξε μια 5μηνη καθυστέρηση- τίποτε σπουδαίο για τέτοια έργα και ιδίως για σχέσεις μεταξύ μεγαλο -»συνεταίρων», όπως θέλουν να εμφανίζονται οι Τουρκοι στο πρόγραμμα.

Η Airbus απαντούσε ότι δεν είναι »σοβαρό» να τίθεται θέμα ενεργοποίησης ρητρών και προέβαλε το επιχείρημα ότι το αεροσκάφος είναι πανέτοιμο για επιχειρησιακή αξιοποίηση- όπως της Γαλλίας. Έτσι διατυπώθηκε η εκδοχή  ότι η Τουρκία έκανε τσαλιμάκια και για να βελτιώσει κάποιους όρους αλλά και για καθυστερήσει την παραλαβή για ταμειακούς λόγους- κάτι που η Αγκυρα δεν θέλει να ούτε να ακούει για λόγους πρεστίζ… 
Είτε έτσι είτε αλλιώς το θέμα διευθετήθηκε- αλλά ακόμα δεν έχουν γίνει γνωστές λεπτομέρειες…