*Κώστας Σαρικάς – Συνέντευξη στο ΟnAlert.gr: Ο ευπατρίδης εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης καλεί σε συστράτευση τον επιχειρηματικό κόσμο για την υποστήριξη των Ενόπλων Δυνάμεων – Πλοίο Ειδικών Επιχειρήσεων το «ΠΕΡΣΕΑΣ»
Πρωτοβουλία για συμβολή στον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης «ΥΔΡΑ» αναλαμβάνει ο εφοπλιστής Πάνος Λασκαρίδης, όπως αποκαλύπτει σε αποκλειστική συνέντευξη του στο OnAlert.gr.
Ο ευπατρίδης εφοπλιστής, ο οποίος διακρίνεται για την αγάπη του στο Πολεμικό Ναυτικό, έχει προσφέρει έως τώρα στον Στόλο, μεταξύ άλλων, πέντε πλοία, με τελευταίο το «ΠΕΡΣΕΑΣ» που προορίζεται για πλοίο Ειδικών Επιχειρήσεων.
Άνθρωπος της θάλασσας με βαθιά γνώση του αντικειμένου, διακρίνεται για τον ρεαλισμό του, τον πρακτικό χαρακτήρα του αλλά και τη σεμνότητα του, παρά το γεγονός ότι ο στόλος του αγγίζει τα 100 πλοία.
Ο Πάνος Λασκαρίδης μιλά για την προσπάθεια που κάνει ώστε να κινητοποιήσει τον εφοπλιστικό και επιχειρηματικό κόσμο, προκειμένου η υποστήριξη προς το Πολεμικό Ναυτικό και γενικότερα προς τις Ένοπλες Δυνάμεις να μην είναι αποσπασματική, αλλά μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού.
Το 2020, έπειτα από σχετική εισήγηση του Πολεμικού Ναυτικού, τιμήθηκε με την απονομή του βαθμού του Υποναυάρχου Επί Τιμή για την προσφορά του στο Πολεμικό Ναυτικό, ενώ για την συνολική του προσφορά στην Πατρίδα τιμήθηκε από την Πολιτεία με τον Μεγαλόσταυρο του Τάγματος της Τιμής.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΡΙΚΑΣ – ONALERT.GR
Βλέπω εδώ πάνω στο γραφείο σας, Κύριε Ναύαρχε, ένα φάκελο που γράφει «ΜΕΚΟ». Υποθέτω ότι αφορά κάποια πρωτοβουλία που αναλαμβάνετε για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών «ΜΕΚΟ» του Πολεμικού Ναυτικού.
ΥΠΟΝΑΥΑΡΧΟΣ (ε.τ) ΠΑΝΟΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗΣ – ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ
Όπως ξέρετε, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των φρεγατών «ΜΕΚΟ» είναι ένα πολύπαθο πρόγραμμα, το οποίο έπρεπε να πραγματοποιηθεί εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία. Εάν αυτό το πρόγραμμα προχωρήσει με τον κλασικό τρόπο, αυτό θα σήμαινε ότι θα στοίχιζε στο Πολεμικό Ναυτικό πολύ περισσότερα χρήματα. Ως εκ τούτου, το ΠΝ είπε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα, με δεδομένο τον δημοσιονομικό χώρο, αυτά τα χρήματα να βρεθούν. Στο πρόγραμμα υπάρχουν τα όπλα και οι αισθητήρες, με τα οποία θα ασχοληθεί το Πολεμικό Ναυτικό και οι εταιρείες που θα επιλεγούν να αναλάβουν τον εκσυγχρονισμό. Υπάρχει όμως και η πλατφόρμα που αφορά το πλοίο και τα μηχανολογικά του συστήματα. Αυτό είναι ένα μικρότερο ποσοστό του προγράμματος, αλλά εξίσου σημαντικό για να λειτουργεί το πλοίο. Δεν μπορεί να αλλάξεις όπλα κι αισθητήρες και να μην λειτουργεί το πλοίο ως πλατφόρμα. Εδώ λοιπόν είμαστε και θέλουμε να βοηθήσουμε.
Σε ότι αφορά την πλατφόρμα του πλοίου, πρόκειται για συστήματα και εργασίες που γνωρίζουμε και αντιμετωπίζουμε καθημερινά στα πλοία μας. Πρόθεσή μας είναι να διερευνήσουμε την δυνατότητα, μαζί με άλλους συναδέλφους στο χώρο της ναυτιλίας, να αναλάβουμε αυτό το κομμάτι που λέγεται πλατφόρμα. Μιλάμε για κάποιες δεκάδες εκατομμύρια και αυτό το διερευνούμε σε συνεργασία με το Πολεμικό Ναυτικό.
Η διερεύνηση τώρα αρχίζει, καθώς πρέπει να μας πει το Πολεμικό Ναυτικό τι ακριβώς χρειάζεται για να εκσυγχρονιστούν οι πλατφόρμες των φρεγατών. Ήδη έχουμε παραλάβει έναν πρώτο κατάλογο από το Πολεμικό Ναυτικό που αφορά τα συστήματα και τις εργασίες. Πρέπει, επίσης, να πάμε να δούμε τα πλοία, αν και έχω την εντύπωση ότι οι φρεγάτες βρίσκονται σε καλή κατάσταση.
Επιπλέον, όταν εκτιμάται αρχικά κάποια εργασία σε κόστος συχνά η εκτίμηση δεν είναι ρεαλιστική. Επειδή θα προσφύγουμε σε ανθρώπους που διαθέτουν πλοία και γνωρίζουν την αγορά, θέλουμε μια απόλυτα ρεαλιστική εκτίμηση των αναγκών. Οι άνθρωποι στους οποίους θα απευθυνθούμε θα είναι φίλοι και συνάδελφοι στο χώρο της ναυτιλίας, οι οποίοι γνωρίζουν την αγορά. Στόχος είναι να συνεισφέρουμε οικονομικά γι’ αυτό και αναλαμβάνουμε αυτήν την πρωτοβουλία.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΡΙΚΑΣ – ONALERT.GR
Εδώ και αρκετά χρόνια η προσφορά σας στις Ένοπλες Δυνάμεις και ειδικά στο Πολεμικό Ναυτικό είναι εντυπωσιακή. Τι είναι αυτό που σας οδήγησε στην απόφαση να προχωρήσετε σε μια σειρά από γενναίες δωρεές στον Στόλο;
ΥΠΟΝΑΥΑΡΧΟΣ (ε.τ) ΠΑΝΟΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗΣ – ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ
Είμαι άνθρωπος της ναυτιλίας και άνθρωπος της θάλασσας, όπως ήταν ο πατέρας μου και ο παππούς μου. Επιπλέον, έχω σπουδάσει ναυπηγός και ναυτική μηχανολογία. Και το κυριότερο είναι ότι όταν σπούδασα ναυπηγική στην Αγγλία, στο μεταπτυχιακό τμήμα ναυπηγών του Βρετανικού Πολεμικού Ναυτικού το 1972. Εκεί πήρα και την πρώτη γεύση τι σημαίνει Στόλος και Πολεμικό Ναυτικό. Έτσι το ένα έφερε το άλλο.
Η πρώτη μου επαφή με το Πολεμικό Ναυτικό ήταν με την υπηρεσία φάρων. Υπάρχουν πάρα πολλοί φάροι που είναι μνημεία πραγματικά, αλλά αρκετοί από αυτούς καταρρέουν και είναι σε κακή κατάσταση. Τότε λοιπόν, βοηθήσαμε και επισκευάσαμε εκ του μηδενός τους φάρους στον Μαλέα, στο Ταίναρο και τον φάρο στον Πόρο. Στην συνέχεια αρχίσαμε να βοηθάμε και αλλού το Πολεμικό Ναυτικό και φτάσαμε ως εδώ. Έχω δώσει συνολικά πέντε πλοία, το ένα είναι εκπαιδευτικό για τους Δόκιμους, τα τρία είναι πλοία γενικής υποστήριξης και ακόμη ένα ακόμη επίσης γενικής υποστήριξης, με επιπλέον πολλές δυνατότητες.
Ήταν πολύ ευνοϊκή η συγκυρία. Η καθίζηση στις τιμές του πετρελαίου πριν από χρόνια είχε ως αποτέλεσμα πολλά πλωτά γεωτρύπανα να παροπλιστούν. Κατά συνέπεια και τα πλοία υποστήριξης τους δεν είχαν κάποια χρησιμότητα. Τα πλοία αυτά γενικής υποστήριξης, έπειτα από απαίτηση των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών που διέθεταν τα γεωτρύπανα, ήταν πολύ υψηλών προδιαγραφών. Τα πλοία όσο δεν είχαν αντικείμενο διατηρήθηκαν σε πολύ καλή κατάσταση και δεν χρειάζονταν απολύτως καμία προσθήκη.
Πήραμε λοιπόν πολύ καλά βαπόρια και σε πολύ καλές τιμές πριν αυτές στη συνέχεια αυξηθούν. Πράγματι είναι «πολυεργαλεία», γιατί προσφέρουν πολλές υπηρεσίες που δεν υπήρχαν, ειδικά όταν το ΠΝ διαθέτει μόνο ένα κύριο πλοίο υποστήριξης το «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ».

Μπορούν να μεταφέρουν τεράστια βάρη έως και 2.000 τόνους, ενώ έχουν dynamic positioning, ώστε να διατηρούνται στη θέση τους υπό οποιεσδήποτε συνθήκες στη θάλασσα. Δύο από αυτά έχουν ηλεκτρική πρόωση και κατά συνέπεια είναι αθόρυβα. Η χαμηλή ακουστική υπογραφή τους επιτρέπει να προωθούνται σε περιοχές κινδύνου. Όλα διαθέτουν μεγάλους και ισχυρούς γερανούς στο κατάστρωμα. Μπορούν, επίσης, να κάνουν πετρελεύσεις στην ανοιχτή θάλασσα. Τα τρία πλοία, μάλιστα, μπορούν να μεταφέρουν και στοιχεία βατραχανθρώπων σε containers με ενδιαιτήσεις. Το 2020, κατά τη διάρκεια της μεγάλης κρίσης με την Τουρκία, υποστήριξαν με κάθε τρόπο τις Κύριες Μονάδες του Στόλου με μεγάλη επιτυχία, χωρίς να χρειαστεί οι Μονάδες να επιστρέφουν στο Ναύσταθμο για ανεφοδιασμό.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΡΙΚΑΣ – ONALERT.GR
Η τελευταία σας δωρεά ήταν το πλοίο «ΠΕΡΣΕΑΣ». Πρόκειται για ένα πλοίο, το οποίο όπως φαίνεται μπορεί να αναλάβει ξεχωριστό ρόλο.
ΥΠΟΝΑΥΑΡΧΟΣ (ε.τ) ΠΑΝΟΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗΣ – ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ
Μέχρι τώρα δεν υπάρχει πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο μπορεί να μεταφέρει μεγάλο αριθμό προσωπικού και Μέσων των Ειδικών Δυνάμεων. Αν χρειαζόταν κάτι τέτοιο, τις Ειδικές Δυνάμεις θα μεταφέρουν τα αρματαγωγά, τα οποία είναι πλοία περιορισμένων δυνατοτήτων, δυσκίνητα που μπορούν αναπτύξουν πολύ μικρές ταχύτητες.
Ο «ΠΕΡΣΕΑΣ», το τελευταίο σκάφος που δώσαμε στο Πολεμικό Ναυτικό είναι ένα πλοίο σύγχρονο, με πολύ μεγάλες δυνατότητες. Οι χώροι ενδιαίτησης που φιλοξενούν ήδη 80 άτομα μπορούν να επεκταθούν, ώστε να φιλοξενούνται μέχρι και 150 άτομα, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί ακόμα και για τα εκπαιδευτικά ταξίδια των αξιωματικών και των υπαξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού. Ο «ΠΕΡΣΕΑΣ» έχει τέσσερις μεγάλες ηλεκτρομηχανές με συνολική ισχύ 8.000 kW. Είναι ίση με την κατανάλωση σε ρεύμα ενός μεσαίου μεγέθους νησιού του Αιγαίου. Έτσι, σε περίπτωση μπλακ άουτ και οπουδήποτε χρειαστεί μπορεί να συνδράμει και να δώσει ρεύμα σε ένα ολόκληρο νησί.

Πρόκειται για ένα μεγάλο πλοίο, το οποίο αρχικά κατασκευάστηκε για αλιευτικό εργοστάσιο και στη συνέχεια μετασκευάστηκε σε πλοίο σεισμικών ερευνών. Τοποθετήθηκε ανάλογος εξοπλισμός που εξακολουθεί να υπάρχει και νομίζω πρόθεση είναι να διατηρηθεί, έτσι ώστε αν ποτέ η χώρα μας θέλει να κάνει σεισμικές έρευνες να χρησιμοποιήσει τον «ΠΕΡΣΕΑ» και να μη ναυλώσει κάποιο άλλο σκάφος. Οι εργασίες και επισκευές στο πλοίο έχουν ολοκληρωθεί, με τελευταίες αυτές στις τέσσερις κολοσσιαίες ηλεκτρομηχανές. Δίνουν στο πλοίο μεγαλύτερη ταχύτητα, τουλάχιστον τέσσερις κόμβους παραπάνω, ενώ η ηλεκτρική προώθηση είναι και πολύ αθόρυβη και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ειδικές αποστολές ώστε να μη γίνεται αντιληπτό, καθώς έχει πολύ χαμηλό ακουστικό ίχνος.
Ο «ΠΕΡΣΕΑΣ» διαθέτει επιπλέον και ελικοδρόμιο, το οποίο μπορεί να υποδεχτεί όλα τα ελικόπτερα των Ενόπλων Δυνάμεων, εκτός από τα Chinook, ενώ έχει πάνω του και δύο τεράστιους γερανούς που μπορούν να μεταφέρουν μεγάλα φορτία. Αυτό που εξετάζεται, όσο γνωρίζω, από το Πολεμικό Ναυτικό είναι να χρησιμοποιηθεί ως πλοίο Ειδικών Επιχειρήσεων, αφού έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει και Σκάφη Ανορθόδοξου Πολέμου.

ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΡΙΚΑΣ – ONALERT.GR
Είσαστε αισιόδοξος ότι μπορεί να γίνει μια γενικευμένη κινητοποίηση από ισχυρούς ανθρώπους της ναυτιλίας και του επιχειρηματικού κόσμου για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων;
ΥΠΟΝΑΥΑΡΧΟΣ (ε.τ) ΠΑΝΟΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗΣ – ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ
Οι εφοπλιστές κάνουν πολλές δωρεές, το μέγιστο ποσοστό των οποίων είναι εκτός ενόπλων δυνάμεων. Έχω προσπαθήσει πολύ τα τελευταία χρόνια να παρασύρω και μερικούς άλλους στην ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων. Στην αρχή δεν είχα καμία ανταπόκριση, σιγά-σιγά όμως άρχισα να έχω κάποιες «επιτυχίες» και κάποιοι ξεκίνησαν να βοηθούν.
Όπως ξέρετε, έπειτα από ισχυρή παρότρυνση του πρωθυπουργού συγκεντρώθηκαν 50 εκατομμύρια για την Θεσσαλία, έπειτα από τις μεγάλες καταστροφές από τη θεομηνία «Daniel». Αν υποθέταμε, λοιπόν, ότι ο πρωθυπουργός έκανε έκκληση για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ ή γενικότερα για την ενίσχυση του Στόλου και των Ενόπλων Δυνάμεων, τότε πράγματι κάτι θα μπορούσε να γίνει παραπάνω. Όμως, σε κάθε περίπτωση πρόκειται για κάτι πολύπλοκο. Πρέπει να υπάρχει συνέχεια, ώστε να είναι κάτι ολοκληρωμένο. Για παράδειγμα, το Πολεμικό Ναυτικό θα πρέπει να ορίσει έναν Ανώτατο αξιωματικό να επιληφθεί και πρέπει κάποιος από τους δωρητές να επιληφθεί για να συντονίσει την προσπάθεια. Δεν μπορεί να προχωρήσει μια τέτοια πρωτοβουλία χωρίς να είναι κάτι οργανωμένο και μακροπρόθεσμο.

ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΡΙΚΑΣ – ONALERT.GR
Η ικανοποίηση σας ποια θα είναι έπειτα από όλες αυτές τις πρωτοβουλίες και τις δωρεές που κάνετε προς το Πολεμικό Ναυτικό;
ΥΠΟΝΑΥΑΡΧΟΣ (ε.τ) ΠΑΝΟΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗΣ – ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ
Όπως θέλω τα πλοία μου να πηγαίνουν καλά, έτσι θέλω και ο Στόλος μας να είναι ισχυρός. Θέλω το Πολεμικό Ναυτικό να διαθέτει έναν ισχυρό και ετοιμοπόλεμο Στόλο. Υπάρχουν πολλά ακόμα να γίνουν και μπορούμε να βοηθήσουμε, όχι μόνο στα μεγάλα. Υπάρχουν πολλές μικρές ανάγκες και φτάνουμε στο σημείο για μικροποσά να μη λειτουργούν ολόκληρα συστήματα ή ακόμα και να μένουν δεμένα πλοία για μεγάλο χρονικό διάστημα. Παρατηρείται πολύ μεγάλη γραφειοκρατία, ακόμα και για να επιλυθούν πολύ μικρά ζητήματα και εκεί πρέπει να επικεντρωθεί η προσπάθεια, έτσι ώστε όλα πλοία του Στόλου να είναι άριστα συντηρημένα και ετοιμοπόλεμα ανά πάσα στιγμή.
Δωρεές Πάνου Λασκαρίδη
| Πλοία Πολεμικού Ναυτικού | – ΑΤΛΑΣ – ΗΡΑΚΛΗΣ – ΑΙΑΣ – ΠΕΡΣΕΑΣ |
| Εκπαιδευτικό Πλοίο Δοκίμων | – ΚΥΚΝΟΣ |
| Αναβάθμιση Φρεγατών Π.Ν. Αλλαγή Ηλεκτροπαραγωγών Ζευγών Ηλεκτροστασίου | – Φ/Γ ΑΙΓΑΙΟΝ – Φ/Γ ΕΛΛΗ – Φ/Γ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ |
| Ναυτικό Νοσοκομείο | Ανακατασκευή πτέρυγας, αντικατάσταση εξοπλισμού |
| Γενική Ανακατασκευή Φάρων Πολεμικού Ναυτικού | – Ακρωτηρίου Μαλέα – Ακρωτηρίου Ταίναρου – Ντάνα Πόρου |
| Διάφορες Δωρεές στο Π.Ν. | – Γερανός Πλοίων 50Τ – A/FRAME 12 T – Συμπιεστές Φ/Γ μεγάλης ισχύος |
| Δωρεές στο Λιμενικό Σώμα | – 4 Υπερταχεία Περιπολικά – Γενική Επισκευή ΠΑΘ 050 ΑΡΚΙΟΙ |
| Κοινωνικές και Άλλες Δωρεές | – Σεισμοί 1999 – Οικουμενικό Πατριαρχείο – ΠΙΚΠΑ Πεντέλης – Πατριαρχείο Ιεροσολύμων – Ορθόδοξη Εκκλησία Κορέας – Ναυτικό Μουσείο – LIBERTY – Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών – Κοινωνικό Πρόγραμμα Ένωσης Εφοπλιστών – Ανακατασκευή Λεβητοστασίου Θ/Κ ΑΒΕΡΩΦ – Επισκευή Σχολής Ευελπίδων – Ταχύπλοο Σκάφος Εκπαίδευσης Π.Α 7 |
| Συνολικό Κόστος | Το συνολικό κόστος των δωρεών ξεπερνά τα 50 εκ. ευρώ |







