OnAlert
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΥΠΡΟΣ
    • ΤΟΥΡΚΙΑ
  • ΝΑΤΟ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΜΙΣΘΟΙ – ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΥΕΘΑ
    • ΓΕΕΘΑ
    • ΓΕΣ
    • ΓΕΝ
    • ΓΕΑ
  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
  • ΑΠΟΨΗ
  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
OnAlert
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΥΠΡΟΣ
    • ΤΟΥΡΚΙΑ
  • ΝΑΤΟ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΜΙΣΘΟΙ – ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΥΕΘΑ
    • ΓΕΕΘΑ
    • ΓΕΣ
    • ΓΕΝ
    • ΓΕΑ
  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
  • ΑΠΟΨΗ
  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ
No Result
View All Result
OnAlert
No Result
View All Result
Home ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ

Μirage 2000‑5: Πτήση του OnAlert με το «δελταπτέρυγο» που σφράγισε την κυριαρχία της ΠΑ στο Αιγαίο

08/11/2025 - 11:27
Mirage 2000-5

Φωτογραφία Κώστας Σαρικάς / OnAlert.gr

Share on FacebookShare on Twitter

Ο Κώστας Σαρικάς του OnAlert.gr βρέθηκε στην Τανάγρα και πέταξε με το «509» Mirage 2000‑5 Mk2 της 114 Πτέρυγας Μάχης με έναν από τους πλέον έμπειρους Επισμηναγούς  της 331 Μοίρας «Θησέας».

Μπορεί να πήραμε μόνο μια μικρή γεύση από τις δυνατότητες του, ωστόσο αρκούσε για να γίνει κατανοητό γιατί τα «Δελταπτέρυγα» αποτέλεσαν καταλύτη της κυριαρχίας που έχει επιτύχει τις τελευταίες δεκαετίες η Πολεμική Αεροπορία πάνω από το Αιγαίο.

Το Mirage 2000‑5 παραμένει καταλύτης

Το Mirage 2000‑5 Mk2 δεν είναι απλώς μια έκδοση ενός γνωστού γαλλικού μαχητικού. Είναι μια ολοκληρωμένη αρχιτεκτονική αεροπορικής ισχύος που ταιριάζει ιδανικά στην ελληνική γεωγραφία και τακτική.

Το «Δέλτα» πτερύγιο και ο SNECMA M53‑P2 δίνουν ελιγμούς και επιτάχυνση, το ραντάρ RDY‑2 και η σουίτα ICMS‑3 δίνουν επίγνωση και προστασία, τα MICA EM/IR και ο SCALP‑EG δίνουν επιλογές εμπλοκής από το dogfight μέχρι το στρατηγικό πλήγμα. Στο Αιγαίο, όπου ο χρόνος συμπιέζεται και οι αποστάσεις μικραίνουν, αυτή η «δέσμη» δυνατοτήτων μεταφράζεται σε πρακτικό πλεονέκτημα.

https://www.onalert.gr/wp-content/uploads/2025/11/SARIKAS-MIRAGE-3.mp4

Από την απόκτηση στην ωρίμανση του στόλου

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 επιλέχθηκε ένα μικτό σχήμα: προμήθεια νέων Mirage 2000‑5 Mk2 και αναβάθμιση μέρους των Mirage 2000EGM/BGM στη νεότερη διαμόρφωση. Οι παραλαβές και οι εργασίες αναβάθμισης ολοκληρώθηκαν μέχρι το 2007, έτος ‑ ορόσημο για τη συγκρότηση μιας ώριμης δύναμης Mirage στην 114 Πτέρυγα Μάχης της Τανάγρας.

Εκεί, επιχειρούν οι 331 Μοίρα «Θησέας» και 332 Μοίρα «Γεράκι», με ευθύνη επιφυλακής QRA, αεροπορικής υπεροχής και επιτήρησης του FIR Αθηνών. Η Τανάγρα δεν φιλοξενεί απλώς αεροπλάνα αλλά έχει μετατραπεί σε κέντρο τεχνογνωσίας, διαδικασιών και εκπαίδευσης που διατηρεί σταθερά τη διαθεσιμότητα και τον ρυθμό επιχειρήσεων.

Αεροδυναμική, πρόωση και επίδοση: η «χημεία» του «Δέλτα».

Το Mirage 2000‑5 Mk2 είναι μονοκινητήριο με «Δέλτα» πτέρυγα και fly‑by‑wire. Η δέλτα διαμόρφωση χαρίζει υψηλό roll rate, ικανότητα σε μεγάλες γωνίες προσβολής και  κρίσιμα διατήρηση ενέργειας σε αλλεπάλληλους ελιγμούς.

Φωτογραφία Κώστας Σαρικάς / OnAlert.gr

Ο M53‑P2 με μετάκαυση προσφέρει γρήγορη μετάβαση από περιπολία σε εμπλοκή, αξιόπιστη αναρρίχηση και ικανότητα επανάκτησης ενέργειας μετά από έντονη μανούβρα. Τα συστήματα FBW/HOTAS αποφορτίζουν τον ιπτάμενο ώστε να επικεντρώνεται στην τακτική εικόνα και στη διαχείριση όπλων.

Σε επίπεδο απόλυτων αριθμών, το αεροσκάφος κινείται στην περιοχή του Mach 2+ σε μεγάλο ύψος, με επιχειρησιακή οροφή άνω των 50.000 ποδιών. Η αυτονομία διαμορφώνεται από το προφίλ και τις εξωτερικές δεξαμενές και στο περιβάλλον του Αιγαίου η φυσική «κοντινότητα» των σημείων ενδιαφέροντος επιτρέπει γρήγορους κύκλους αναχαιτίσεων από την Τανάγρα.

RDY‑2, επίγνωση κατάστασης και αυτοπροστασία ICMS‑3

Καρδιά της επίγνωσης στο Mirage είναι το ραντάρ RDY‑2. Με δυνατότητες look‑down/shoot‑down πάνω από θάλασσα, TWS (Track‑While‑Scan) και ισχυρά ECCM, το RDY‑2 εξασφαλίζει ότι ο χειριστής διατηρεί χρήσιμη εικόνα ακόμη και σε «θορυβώδες» υπόβαθρο ή σε περιβάλλον παρεμβολών. Οι λειτουργίες sea‑search παρέχουν βασική επίγνωση επιφανείας και συμβάλλουν στη ναυτική συνεργασία.

Η σουίτα ICMS‑3 ενσωματώνει RWR για έγκαιρη προειδοποίηση, ECM για υποβάθμιση εχθρικών εγκλωβισμών/καθοδηγήσεων και προγράμματα chaff/flareμε αυτοματισμούς και χειροκίνητες επεμβάσεις. Σε συνδυασμό με πειθαρχία EMCON, το Mirage μειώνει δραστικά τον κίνδυνο στοχοποίησης σε όλο το φάσμα εμπλοκής.

https://www.onalert.gr/wp-content/uploads/2025/11/SARIKAS-MIRAGE-1.mp4

Οπλισμός: από το dogfight στο stand‑off πλήγμα

Το «καλάθι» όπλων του 2000‑5 Mk2 είναι αυτό που μετατρέπει τα πλεονεκτήματα σε αποτέλεσμα:

  • Αέρος – αέρος: MICA EM (ενεργής καθοδήγησης) για μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις και MICA IR (υπέρυθρης απεικόνισης) για παθητική τερματική φάση. Συμπληρωματικά R.550 Magic II για WVR και δίδυμα DEFA 554 30 χιλιοστών για ελάχιστες αποστάσεις.
  • Stand‑off κρούση: SCALP‑EG, βλήμα μακράς ακτίνας υψηλής ακρίβειας για στόχους υψηλής αξίας. Η χρήση του συνοδεύεται πάντα από σχολαστικό mission planning, με διαδρομές, ύψη, σημεία καμπής και TOT που δένουν με το ευρύτερο σχέδιο επιχειρήσεων.

Οι δέκα κόμβοι ανάρτησης επιτρέπουν ευρύ φάσμα διαμορφώσεων. Στο περιβάλλον του Αιγαίου συνηθέστερες είναι οι φορτώσεις QRA/αναχαίτισης με MICA και εξωτερικές δεξαμενές, οι διαμορφώσεις CAP/Escort με έμφαση σε endurance και άμεση μετάπτωση WVR, καθώς και τα ειδικά σετ για SCALP‑EG.

https://www.onalert.gr/wp-content/uploads/2025/11/SARIKAS-MIRAGE-2.mp4

SCALP‑EG: το «μακρύ χέρι» που άλλαξε την εξίσωση

Η ενσωμάτωση του SCALP‑EG στο Mirage 2000‑5 Mk2 έδωσε στην Πολεμική Αεροπορία κάτι παραπάνω από ένα νέο όπλο: έδωσε στρατηγικό βάθος. Το βλήμα εκτοξεύεται από ασφαλείς αποστάσεις, ακολουθεί προγραμματισμένη διαδρομή, διατηρεί χαμηλή υπογραφή και προσβάλλει τον στόχο με εξαιρετική ακρίβεια. Έτσι, ο φορέας δεν χρειάζεται να διεισδύσει σε πυκνές αντιαεροπορικές ζώνες, αυξάνοντας εκθετικά την επιβιωσιμότητα και την επιχειρησιακή ευελιξία.

Σε επίπεδο αποτροπής, η ύπαρξη SCALP‑EG υποχρεώνει τον αντίπαλο να διασπείρει και να προστατεύει σε βάθος κρίσιμες υποδομές, αυξάνοντας κόστος, πολυπλοκότητα και χρόνους αντίδρασης. Το Mirage 2000‑5, ως πλατφόρμα που ήδη υπηρετεί την αεροπορική υπεροχή, γίνεται έτσι διπλά χρήσιμο: είναι ισχυρό στην εναέρια μάχη και στέλνει μήνυμα σε βάθος όταν απαιτείται.

Φωτογραφία ΓΕΑ

«Εφιάλτης» για την τουρκική αεροπορία: το πλεονέκτημα στο WVR

Η φήμη του Mirage 2000‑5 ως μαχητικό-εφιάλτης  για την τουρκική αεροπορία δεν είναι επικοινωνιακό εύρημα. Σε κλειστές αερομαχίες (WVR) η «Δ» πτέρυγα προσφέρει στιβαρό instantaneous turn, εξαιρετικό roll rate και, πάνω απ’ όλα, διατήρηση ενέργειας.

Αυτό επιτρέπει στους Έλληνες χειριστές να κρατούν σφιχτές γραμμές, να εναλλάσσουν γωνίες/επίπεδα χωρίς «σβήσιμο» και να επιβάλλουν ρυθμό.

Όταν το πλεονέκτημα της αεροδυναμικής συναντά την πειθαρχία timeline και την ποιότητα όπλων (MICA IR/EM), το αποτέλεσμα είναι χειροπιαστό σε περιβάλλον μικρών αποστάσεων, χαμηλών υψομέτρων και πυκνών νησιωτικών αναγλύφων.

Ρόλοι και αποστολές στο Αιγαίο

– Αναχαίτιση (QRA): ελάχιστοι χρόνοι scramble, συνεργασία με επίγεια ραντάρ/ΚΕΠ, προτίμηση σε BVR εμπλοκές όπου αυτό είναι τακτικά σκόπιμο.

– Combat Air Patrol (CAP): επιτήρηση τομέων, διατήρηση παρουσίας και έλεγχος κανόνων εμπλοκής με TWS/ζεύξεις που κρατούν «ζωντανή» την κοινή εικόνα.

– Sweep/Escort: καθαρισμός εναερίου χώρου πριν την είσοδο άλλων πλατφορμών και συνοδεία σχηματισμών κρούσης/μεταφορών με δυνατότητα άμεσης μετάπτωσης WVR.

https://www.onalert.gr/wp-content/uploads/2025/11/SARIKAS-MIRAGE-4.mp4

– Ναυτικής συνεργασίας: αξιοποίηση λειτουργιών sea‑search για στοχοποίηση/επίγνωση επιφανείας στο πλαίσιο σύνθετων αποστολών.

– Strike stand‑off: εκτελέσεις με SCALP‑EG σε ειδικά σενάρια υψηλής αξίας.

Η πτήση του OnAlert.gr: τεχνική αποτύπωση μιας ώριμης πλατφόρμας

Η έξοδος από την Τανάγρα ακολούθησε τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Το briefing περιλάμβανε καιρικά, NOTAMs, προφίλ, CAP points, καύσιμο/εναλλακτικά. Στο αεροσκάφος, οι checklists ξεκίνησαν με INS align, BITτου RDY‑2, ρυθμίσεις ICMS‑3, έλεγχο υδραυλικών/οξυγόνου και επιβεβαίωση διαμόρφωσης αέρα‑αέρα. Η απογείωση με μετάκαυση στον M53‑P2 οδήγησε σε ασφαλή άνοδο και μετάβαση στο προφίλ αποστολής.

Το πλάνο περιλάμβανε εικονικές προσβολές στη Σκύρο και στη Λήμνο, πέρασμα από τον Αη Στράτη με ορατή την ασπίδα «ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ» και προφίλ χαμηλών διελεύσεων εντός των προβλεπόμενων ορίων ασφαλείας.

Φωτογραφία Κώστας Σαρικάς / OnAlert.gr

Σε σύντομο σενάριο WVR, η δέλτα πτέρυγα έδειξε την ποιότητά της: σφιχτές γραμμές, διατήρηση ενέργειας, καθαρή διαχείριση merge. Η επιστροφή στην Τανάγρα και το debrief έκλεισαν μια έξοδο που ανέδειξε αυτό που ήδη γνώριζαν οι άνθρωποι της 114 Πτέρυγας Μάχης, ότι το Mirage 2000‑5 παραμένει αιχμηρό εργαλείο.

Δικτυοκεντρική ένταξη και συνεργία με άλλα μέσα

Το Mirage 2000‑5 πολλαπλασιάζει την αξία του μέσα σε κοινή τακτική εικόνα. Οι ζεύξεις δεδομένων επιτρέπουν ανταλλαγή στόχων/ίχνων με φίλιους σχηματισμούς και επίγεια ραντάρ, μειώνοντας τον χρόνο από «εντοπισμό» σε «engage» και αυξάνοντας την επιβιωσιμότητα μέσω συνεργατικών εμπλοκών.

Σενάρια BVR επωφελούνται ιδιαίτερα: ο ένας σχηματισμός «εργάζεται» τον στόχο, ο άλλος προετοιμάζει εκτόξευση ή διασφαλίζει τα άκρα του σχηματισμού. Στη ναυτική συνεργασία, η σύζευξη δεδομένων επιφανείας/αέρος επιτρέπει καλύτερη στοχοποίηση και διαχείριση απειλών.

Από το Mirage στο Rafale: συνέχεια σχολής, ομοιότητες και δόγμα

Το Mirage 2000‑5 άνοιξε τον δρόμο για τη διαδοχή με τα Rafale. Πέρα από την ίδια «γλώσσα» συστημάτων και τη γαλλική εργονομία, υπάρχουν πτητικές ομοιότητες που καθιστούν τη μετάβαση φυσική: αίσθηση «Δ» πτέρυγας/κανάρντ, λογική HOTAS, φιλοσοφία SA μέσω καθαρών απεικονίσεων, και δόγμα που ευνοεί τα BVR timelines με ισχυρή αυτοπροστασία.

Το Rafale φέρνει ραντάρ AESA, προηγμένα όπλα και ανώτερη δικτυοκεντρικότητα, αλλά πατά σε έδαφος που το Mirage 2000‑5 «έστρωσε» για δύο δεκαετίες: στη νοοτροπία διαδικασιών και στην πτήση με σκοπό. Έτσι, το Mirage δεν είναι απλώς «προκάτοχος». Είναι σχολή: στις κλειστές αερομαχίες έθεσε τον πήχη, στη stand‑off κρούση έφερε νέα λογική, στην εκπαίδευση διαμόρφωσε ρυθμούς που σήμερα ευνοούν τη γρήγορη επιχειρησιακή ωρίμανση των Rafale.

Η πτήση του OnAlert.gr με Mirage 2000‑5 Mk2 στην Τανάγρα δεν ήταν μια επίδειξη αλλά μια επιβεβαίωση. Το αεροσκάφος εξακολουθεί να προσφέρει ποιοτική BVRεμπλοκή, να παραμένει εξαιρετικά επικίνδυνο σε WVR, να προσθέτει στρατηγικό βάθος με SCALP‑EG και να ενσωματώνεται ομαλά σε δικτυοκεντρικές επιχειρήσεις.

Σε ένα περιβάλλον όπως το Αιγαίο, η καθημερινή συνέπεια είναι αυτή που «χτίζει» την κυριαρχία και το Mirage2000‑5 υπήρξε και παραμένει από τους βασικούς εργάτες αυτής της συνέπειας. Για την τουρκική αεροπορία, αποτελεί διαχρονικά έναν δύσκολο αντίπαλο ειδικά σε κλειστές αερομαχίες, ενώ η παρουσία του με SCALP‑EG επιβάλλει διαφορετική αντίληψη για την προστασία κρίσιμων στόχων σε βάθος.

Για την Πολεμική Αεροπορία, αποτελεί γέφυρα προς τη νέα εποχή: ό,τι χτίστηκε σε διαδικασίες, εκπαίδευση και δόγμα πάνω στο Mirage, σήμερα αξιοποιείται και αναβαθμίζεται με τα Rafale. Η ουσία, μετά από χιλιάδες ώρες πτήσης και εκατοντάδες αναχαιτίσεις, είναι ότι τα Mirage 2000‑5 δικαίωσαν την επιλογή και καθόρισαν την εποχή. Κι αν κάτι κρατά κανείς από την εμπειρία στην 114 ΠΜ, είναι ότι πίσω από κάθε απογείωση υπάρχουν άνθρωποι, διαδικασίες και μια πλατφόρμα που, ακόμη και σήμερα, παραμένει αιχμηρή πάνω από το Αιγαίο.

Tags: MIRAGE 2000-5ΜΑΧΗΤΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ

Related Posts

Σχολή Ναυτικών Δοκίμων - Δένδιας
ΥΕΘΑ

Σχολή Ναυτικών Δοκίμων: Εγκαίνια για το νέο Προσομοιωτή Ναυτιλίας, δωρεά του Ιδρύματος «Αθηνάς Μαρτίνου» [pics]

16/12/2025 - 18:18
Air to Ground
ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ

Air to Ground Course: Πολεμικά σενάρια υψηλής δυσκολίας στο δόγμα αποτροπής του ΑΤΑ

16/12/2025 - 05:11
Αρχηγός ΓΕΑ
ΓΕΑ

Ο Αρχηγός ΓΕΑ επισκέφθηκε την Αεροπορική Βάση Δεκέλειας στο Τατόι [pics]

15/12/2025 - 19:37

Διαβάστε Επίσης

F-35 στην Τουρκία: «Δεν έχει αλλάξει η στάση μας για την προμήθεια των stealth μαχητικών» λένε οι ΗΠΑ

Τραμπ: Επιβάλλουμε πλήρη αποκλεισμό – από και προς τη Βενεζουέλα – των πετρελαιοφόρων που έχουν υποστεί κυρώσεις

Ελλάδα στο Συμβούλιο Ασφαλείας ΟΗΕ: Μόνη λύση για το Παλαιστινιακό η δημιουργία δύο κρατών

Μοσάντ: «Το Ισραήλ έχει την ευθύνη να μην ξεκινήσει πάλι το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν»

Εποχή FDI για το Πολεμικό Ναυτικό: Η επιχειρησιακή ενσωμάτωση στον Στόλο της φρεγάτας «ΚΙΜΩΝ»

Καιρός σήμερα: Γενικά αίθριος με αραιές νεφώσεις – Ασθενείς βροχές στα δυτικά

Σαν σήμερα: Το 1915 οι Γάλλοι καταλαμβάνουν το Καστελόριζο για να μπει η Ελλάδα στην Αντάντ

Λίβανος: Στο στόχαστρο του Ισραήλ μέλη της Χεζμπολάχ – Τουλάχιστον 2 νεκροί από αεροπορικές επιδρομές

Top News

Τσίπρας: «Όποιος εμμένει στο αριστερόμετρο και στα λάθη των άλλων, δεν έχει ψελλίσει τα δικά του λάθη»

Επιστροφή δύο ενοικίων σε εργαζόμενους στην επαρχία και επιδοτήσεις ανακαινίσεων κατοικιών έως 90%: Τι σημαίνουν τα νέα μέτρα για τους πολίτες

Χωρίς λεωφορεία σήμερα η Αθήνα από τις 11 μέχρι τις 5: Κανονικά η λειτουργία των ΚΤΕΛ του ΟΑΣΑ

Παναγιώτης Μπουγιούρης: Δεν φοβάμαι τον γάμο, φοβάμαι το διαζύγιο, οφείλεις να βάζεις όρια στο παιδί

OnAlert

ΜΗΤ
Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.242057

© 2023 OnAlert

  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική απορρήτου
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ
  • ΕΛΛΑΔΑ
  • ΚΟΣΜΟΣ
    • ΚΥΠΡΟΣ
    • ΤΟΥΡΚΙΑ
  • ΝΑΤΟ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΜΙΣΘΟΙ – ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΥΕΘΑ
    • ΓΕΕΘΑ
    • ΓΕΣ
    • ΓΕΝ
    • ΓΕΑ
  • ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΙ
  • ΑΠΟΨΗ
  • ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

ΜΗΤ
Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.242057

© 2023 OnAlert